Modul de atribuire a contractelor de achiziíi publice se supun controlului care va fi efectuat de Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice. Potrivit ştirilor juridice a fost aprobată metodologia are ca obiect reglementarea activităţii de control ex – post realizată de către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice privind modul de atribuire a contractelor/ acordurilor – cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor – cadru sectoriale, a contractelor de concesiune de lucrări şi a contractelor de concesiune de servicii.
În Monitorul Oficial nr. 229/2018 a fost publicat Ordinul nr. 314/2018 pentru aprobarea Metodologiei de control ex – post privind modul de atribuire a contractelor/acordurilor – cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor – cadru sectoriale, a contractelor de concesiune de lucrări şi a contractelor de concesiune de servicii.
Ce activităţi se supun controlului?
Potrivit Ordinul menţionat mai sus se supun controlului următoarele activităţi:
- verificarea conformităţii derulării procedurilor de atribuire a contractelor/acordurilor – cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor – cadru sectoriale, a contractelor de concesiune de lucrări şi a contractelor de concesiune de servicii cu legislaţia în materie;
- verificarea modului de ducere la îndeplinire a deciziilor C.N.S.C, în cazul în care obiectul sesizării îl constituie acest aspect, cu excepţia cazului în care acest aspect a făcut obiectul verificărilor ex – ante;
- sancţionarea faptelor săvârşite cu încălcarea prevederilor legale în materia achiziţiilor publice/sectoriale/concesiunilor de lucrări şi concesiunilor de servicii/achiziţiilor publice verzi, în măsura în care acestea constituie contravenţii potrivit legislaţiei în vigoare.
Nu face obiectul activităţii de control ex – post analiza:
- necesităţii şi oportunităţii unei achiziţii publice/sectoriale/ concesiuni de lucrări sau
- conformităţii propunerii tehnice cu specificaţiile tehnice ale caietului de sarcini;
- preţurilor practicate de către operatorii economici ofertanţi;
- aspectelor tehnice şi/sau economice cuprinse în rapoartele experţilor/specialiştilor cooptaţi în comisiile de evaluare;
- aspectelor analizate în cadrul controalelor ex – ante;
- calculării ori stabilirii eventualelor prejudicii.
Ce obligaţii revin autorităţii în timpul controlului?
Autorităţile contractante supuse activităţii de control ex – post au obligaţia de a pune la dispoziţia echipei de control toate documentele şi actele solicitate în termenele stabilite. Iar în cazul în care activitatea de control ex – post se desfăşoară la sediul autorităţii contractante, acestea au obligaţia de a pune la dispoziţia echipei de control un spaţiu adecvat desfăşurării acestei activităţi, în cadrul sediului propriu. Autoritatea contractantă are obligaţia să predea documentele solicitate de echipa de control, opisate şi însoţite de o declaraţie a reprezentantului legal al acesteia prin care atestă faptul că a predat echipei de control documente conforme cu originalul.
Pe parcursul derulării activităţii de control ex – post, echipa de control poate solicita note explicative autorităţilor contractante supuse acestei activităţi şi oricărei persoane implicate în derularea procedurii de atribuire care face obiectul controlului ex – post. Întrebările la care se va răspunde prin notele explicative se formulează în mod clar şi precis, definind în mod explicit şi suficient de detaliat în ce constă solicitarea, cu scopul de a da posibilitatea unor răspunsuri la obiect. Pe baza celor contatate agenţii constatatori pot stabili amenzi contravenţionale întocmind un proces verbal în acest sens.