La Palatul Parlamentului a avut loc marți, 06 noiembrie, o ședință a Grupului de lucru inițiat, în vederea modificării unor prevederi din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, de deputatul buzoian social democrat Sebastian Radu. La aceasta, alături de mai mulți deputați, au participat reprezentanți ai instituțiilor care au calitate de organisme de reglementare și control în domeniul construcțiilor, autorizațiilor de construcții sau transmisiunilor de date electronice, precum Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice, Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații dar și ai Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.
„Am inițiat Grupul de lucru deoarece experiența ultimilor ani arată faptul că există nenumărate blocaje în procesul de eliberare a documentatiilor de urbanism, în principal a certificatelor de urbanism și autorizațiilor de construire. Multe din blocajele înregistrate generează pe orizontală probleme în activitățile legate de investiții și dezvoltare a persoanelor fizice, persoanelor juridice și chiar a Unităților Administrativ Teritoriale, astfel că am dorit să aduc la aceeași masă autoritățile și colegi din legislativ pentru a ne consulta care e cea mai bună cale de urmat în vederea deblocării acestor procese,” a declarat Sebastian Radu.
Cauzele pe care deputatul buzoian le-a identificat cu privire la această situație sunt legate de modul neclar de stabilire a avizelor necesare obținerii autorizațiilor de construire în legislația actuală. La completarea certificatelor de urbanism se observă frecvent că există cazuri în care baza rețelelor de utilități urbane nu a fost completată cu datele spațiale ale posesorilor și/sau administratorilor de rețele. În lipsa acestor date, serviciile de urbanism nu au posibilitatea stabilirii avizelor necesare în concordanță cu situațiile reale din teren. Reprezentații autorităților au apreciat inițiativa constituirii Grupului de lucru și au prezentat puncte de vedere pertinente pe tema abordată, împreună cu o parte din demersurile pe care deja le au în lucru pentru a duce la o mai bună relaționare între instituții, între acestea și cetățean și o mai bună gestionare a bazelor cu date spațiale.
„Lipsa bazelor de date reprezintă o problemă majoră pentru o bună sistematizare a rețelelor de utilități urbane, pentru eficientizarea procedurilor de acordare a avizelor și certificatelor de urbanism, practic în relația statului cu cetățeanul. Trebuie să avem o procedură foarte clară, funcțională, fiecare să își asume responsabilitatea în domeniul său de activitate și să nu ne mai lovim de situații în care trebuie să obținem avize care nu sunt necesare într-o durată de timp incertă. Într-adevăr, avizele sunt importante, mai ales pentru securitatea națională, dar trebuie stabilit clar rolul pe care îl au, momentele și situațiile în care devine necesară solicitarea acestora. Voi continua să lucrez alături de colegi și autorități și sper ca la un moment dat, preferabil cât mai curând, să ajungem la situația în care vom putea obține un certificat de urbanism sau o autorizație de construcție online, cum este de exemplu în Franța”, a menționat Sebastian Radu.