În România, un pacient asigurat are dreptul de a beneficia de tratament pe tot parcursul perioadei în care este bolnav și, dacă este internat și nevoit să-și cumpere medicamente, are dreptul la recuperarea sumelor cheltuite.
În contextul unor declarații recente ale ministrului sănătății privind obligația spitalelor de a asigura medicația și materialele necesare tratamentului pacienților și dreptul pacienților de a primi contravaloarea acestor cheltuieli, prezentăm astăzi detalii legale privind drepturile pacientului și rambursarea sumelor cheltuite în spital cu achiziția de medicamente sau alte materiale sanitare. Într-adevăr, în legislația din România există o serie de prevederi care dau posibilitatea pacientului să-și recupereze banii cheltuiți cu achiziția medicamentelor în perioada spitalizării, dar nu este o procedură foarte la îndemână.
[bs-quote quote=”Am fost surprinsă să aflu că pacienţii nu ştiu că pe perioada internării pacienţii nu trebuie să-şi cumpere nimic. Spitalul este obligat să le asigure. Scrie în lege. Pacientul trebuie să meargă să deconteze cu factură şi chitanţă la casieria spitalului. Are acest drept. Pe parcursul internării, spitalul trebuie să asigure toată medicaţia necesară pacientului.” style=”default” align=”center” author_name=”Sorina Pintea” author_job=”ministru al Sănătății” author_avatar=”http://buzaumedia.ro/wp-content/plugins/blockquote-pack-pro/img/other/steve-jobs.png”][/bs-quote]
Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii prevede ca asigurații să beneficieze de pachetul de servicii de bază în caz de boală sau de accident, încă din prima zi de îmbolnăvire și până la vindecare, iar dacă au cumpărat medicamente, materiale sanitare sau au efectuat investigații paraclinice în perioada spitalizării, au dreptul de a beneficia de rambursarea cheltuielilor. Hotărârea nr. 161/2016 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2016-2017 aduce clarificări privind rambursarea cheltuielilor cu medicamentele ale persoanelor internate în spital. Mai exact, actul normativ stipulează că rambursarea cheltuielilor este o obligație exclusivă a spitalelor și se realizează numai din veniturile acestora, în baza unei metodologii specifice fiecărui spital.
[bs-quote quote=” Dacă spitalul nu dispune, poate din motive de aprovizionare, (…) pacientul poate să-şi cumpere, iar cu factura şi cu chitanţa, face o cerere şi merge la casieria spitalului pentru a-şi încasa contravaloarea, bineînţeles după ce aprobă directorul financiar verificând dacă într-adevăr pacientul a fost internat, chitanţa a fost eliberată pe perioada internării, iar materialele şi medicamentele i-au fost solicitate ca ajutor pentru a fi tratat.” style=”default” align=”center” author_name=” Sorina Pintea” author_job=” ministru al Sănătății” author_avatar=”http://buzaumedia.ro/wp-content/plugins/blockquote-pack-pro/img/other/steve-jobs.png”][/bs-quote]
O cauză pentru lipsa medicamentelor sau materialelor sanitare în spitale este reprezentată, potrivit declarațiilor ministrului, de fondurile insuficiente ale spitalelor. Alte motive menționate de către ministrul sănătății ar fi lipsa de preocupare a personalului medical din spitale pentru comandarea materialelor sanitare, inclusiv a medicamentelor, și sincopele apărute în aprovizonarea ministerului cu astfel de materiale. În condițiile în care motivul principal pentru lipsa medicamentelor din spitale este reprezentat de fondurile insuficiente, e greu de crezut că decontarea va fi aprobată foarte rapid sau că suma cheltuită va fi rambursată într-un timp scurt. Așadar, chiar dacă în legislația privind sistemul de sănătate din România există prevederi în legătură cu recuperarea cheltuielilor cu medicamentele, în practică nu este un lucru extrem de simplu de făcut.