Ce trebuie să faci ca să obții anularea dobânzilor și penalităților

de Stiri Buzau Media

Mecanismul din al doilea capitol al Ordonanței supranumită „Ordonanța Amnistiei” a devenit pe deplin aplicabil, începând de vineri. El face posibilă ștergerea unor accesorii (dobânzi, penalități) ale datoriilor bugetare restante la finele lui 2018, dacă se achită, scrie avocatnet, până la jumătatea lui decembrie, restanțele principale.

  1. Ce se obține, de fapt, prin accesarea măsurii?

Anularea unor dobânzi, penalități și alte accesorii de plată ale restanțelor de la finele anului trecut și amânarea la plată a accesoriilor respective, până când se soluționează cererea (maximum până la 16 decembrie 2019), cu consecința că nu se vor face executări silite. De asemenea, Fiscul va debloca sumele poprite pentru a se putea face plăți.

  1. Care contribuabili pot beneficia de mecanism?

Cei cu datorii bugetare principale restante la finele lui 2018 sub un milion de lei: persoane juridice, persoane fizice sau entități fără personalitate juridică. De asemenea, cei cu astfel de restanțe peste un milion de lei: persoane fizice sau entități fără personalitate juridică, unități administrativ-teritoriale sau subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului București ori instituțiile publice (deci, nu firme).

  1. Care sunt restanțele principale pentru care se poate cere anularea accesoriilor?
  • obligaţiilor bugetare principale restante la 31 decembrie 2018 inclusiv;
  • obligaţiilor bugetare principale declarate suplimentar de debitor prin declaraţie rectificativă prin care se corectează obligaţiile bugetare principale cu scadenţe anterioare datei de 31 decembrie 2018 inclusiv;
  • obligaţiilor bugetare principale cu termene de plată până la 31 decembrie 2018 inclusiv şi stinse până la această dată;
  • obligaţiilor bugetare principale scadente până la data de 31 decembrie 2018 inclusiv, și cuprinse în decizii de impunere emise ca urmare a unei inspecţii fiscale aflată în derulare la data de 8 august 2019.

Conform procedurii aferente mecanismului (Ordinul MFP nr. 3126/2019), intră și debitorii declarați insolvabili, precum și cei pentru care s-a stabilit răspunderea solidară conform Codului fiscal, debitorii în insolvență/dizolvare, datornicii care aveau, la finele lui 2018, numai restanțe de natura dobânzilor și penalităților (obligațiile principale fiind stinse), precum și cei cărora li s-au comunicat decizii de impunere aferente unor obligații principale scadente până la 31 decembrie 2018, ca urmare a unei inspecții fiscale în derulare la data de 8 august 2019, indiferent de cuantumul obligațiilor și de data comunicării deciziei de impunere.

  1. Până când se poate cere anularea?

Termenul-limită pentru a obține anularea și pentru a plăti datoriile principale este 16 decembrie 2019.

  1. Cum se procedează pentru a beneficia de măsură?

Primul pas pe care vor trebui să-l facă cei interesați e să depună la Fisc, personal, prin poștă sau prin Spațiul Privat Virtual (SPV) o notificare în acest sens. În cinci zile, organul fiscal le va comunica ce datorii au și certificatul de atestare fiscală – vor exista și trei zile suplimentare pentru eventualele neconcordanțe.

Apoi, organul fiscal va dispune amânarea la plată a accesoriilor, precum și oprirea eventualelor executări silite pentru acele datorii. Ulterior, datornicul va trebui să ceară anularea obligațiilor de plată, până cel târziu pe 16 decembrie, timp în care vor trebui plătite datoriile principale.

Așadar, sunt două documente care se depun: mai întâi notificarea, pentru a avea o situație clară a datoriilor și, mai apoi, cererea de anulare, dar asta presupune ca plățile principale să fie făcute deja. Altfel, dacă nu se plătesc datoriile principale, anularea accesoriilor nu va fi dispusă.

  1. Ce trebuie plătit, de fapt?

Debitele principale restante la finele anului trecut, arătate mai sus. În plus, solicitanții trebuie să fie la zi cu obligațiile fiscale pe anul acesta, dar și cu declarațiile fiscale ce trebuie depuse în 2019.