Autoritatea Naționala pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) readuce în atenția utilizatorilor care calatoresc în strainatate faptul că au dreptul să beneficieze de un „plafon” la utilizarea serviciului de internet mobil în roaming. Operatorii au obligația să restricționeze accesul la serviciile de internet mobil în roaming, atunci când costul suplimentar înregistrat ca urmare a utilizarii acestui serviciu ajunge la 50 de euro/luna (fără TVA) dacă utilizatorii nu au optat explicit pentru un alt plafon din ofertele comerciale ale furnizorilor sau dacă nu au renunțat în mod expres la aplicarea plafonului implicit.
Operatorii au obligația să avertizeze utilizatorii, prin intermediul unor mesaje-text, email-uri sau ferestre pop-up, atunci când consumul cumulat de date (MB/GB) în roaming internațional a atins 80% din plafonul stabilit (de exemplu, când se înregistreaza un cost suplimentar de 40 Euro, fara TVA, în cazul stabilirii unui plafon de 50 euro), precum și atunci când plafonul a fost atins. În cadrul acestor notificari, furnizorii trebuie sa indice și procedura pe care trebuie sa o urmeze utilizatorii pentru a solicita continuarea/reluarea furnizarii serviciului de acces la internet în roaming.
După ce furnizorul a transmis a doua notificare, acesta are obligația să sisteze imediat furnizarea și facturarea internetului în roaming internațional, dacă utilizatorii nu și-au transmis acordul expres pentru continuarea sau reluarea prestarii acestui serviciu. De regulă, operatorii transmit aceste notificari prin SMS, iar daca utilizatorii doresc sa foloseasca în continuare serviciul de internet în roaming trebuie să raspunda prin transmiterea unui SMS cu textul „DA”.
Regulile privind stabilirea plafoanelor pentru utilizarea serviciului de internet în roaming se aplică atât în statele din Uniunea Europeana (UE), cât și în afara UE, cu condiția ca, în afara UE, operatorul rețelei din țara vizitata să permită furnizorului de roaming să monitorizeze în timp real utilizarea serviciilor de către clientul sau. Dacă aplicarea plafonului nu este posibilă din punct de vedere tehnic, utilizatorii trebuie să fie avertizați în prealabil.
În statele membre ale Spațiului Economic European (SEE), utilizatorii pot folosi resursele naționale incluse în planurile tarifare și în roaming, ceea ce face mai puțin probabilă înregistrarea involuntara a unui cost suplimentar în valoare de 50 de euro. Costurile provenite din utilizarea serviciilor de internet în roaming în țări din afara SEE (de exemplu, Turcia) sunt de regulă ridicate, plafonul financiar implicit putând fi atins imediat după conectarea la rețeaua vizitată, în cadrul unei singure sesiuni.
Când își exprimă acordul pentru continuarea sau reluarea furnizării serviciilor după ce au fost avertizați de furnizor că au atins plafonul, utilizatorii își asumă realizarea unui cost mai mare decât valoarea acestuia, plafonul financiar obligatoriu fiind dezactivat pentru respectiva lună de facturare.
Atenție la utilizarea serviciului de internet în zonele de granița dintre țarile UE și non-UE
În zonele de granița este posibilă conectarea automată la o rețea dintr-un stat vecin, chiar dacă utilizatorii nu se află efectiv pe teritoriul acelui stat. De exemplu, un utilizator care este în Italia, la granița cu Elveția, se poate conecta automat la o rețea din Elveția. În acest caz, va primi un mesaj informativ cu tarifele aplicabile serviciilor de roaming din Elveția și va trebui să aibă în vedere că, fiind conectat la o rețea din afara UE, tarifele sunt mai mari, deci este posibil să atingă mai repede plafonul financiar de 50 de euro, fără TVA.