Activitatea online a funcționarilor publici care au acces la informații clasificate ar putea fi monitorizată de autorități, conform unui proiect de hotărâre, pus în dezbatere publică pe pagina Ministerului Apărării Naționale. Autoritățile consideră că trebuie schimbată legislația privind acordarea certificatelor de securitate, care permit accesul la date confidenţiale, deoarece unele activități ale funcționarilor publici, pe rețelele de socializare, pot pune în pericol protecția informațiilor gestionate de aceștia.
Propunerea prevede adăugarea unei rubrici noi la formularul care trebuie completat de cei care vor să obţină certificate de securitate. Astfel, funcţionarii care au nevoie de acces la informaţii clasificate – secret de serviciu, secret de stat, ș.a. îşi vor declara conturile de pe reţelele de socializare, dar și site-urile sau blogurile administrate.
,,Analizarea modului de comportament şi exprimare în reţelele de socializare, studierea persoanelor din listele cu prieteni, a tipurilor de site-uri accesate frecvent contribuie substanţial la posibilitatea stabilirii loialităţii, caracterului, obiceiurilor, relaţiilor şi discreţiei persoanei verificate în vederea acordării accesului la informaţii”, se argumentează în cadrul proiectului MApN.
Concret, proiectul prevede ca în Formularul de bază – date personale, prevăzut în anexa nr. 15 la Standardele naţionale Standardele naţionale de protecţie a informaţilor clasificate în România, să fie introduse două rubrici referitoare la identităţi şi activităţi în mediul virtual a personalului supus verificărilor de securitate în vederea autorizării acestuia pentru acces la informaţii clasificate.