Sistemul de plată defalcată a TVA, care va fi aplicat obligatoriu de la 1 ianuarie 2018, presupune deschiderea unui cont separat de TVA, diferit de contul curent. Acesta poate fi deschis fie la unitățile Trezoreriei Statului fie la băncile la care agenții economici își au deschise conturile curente. Aici însă apare o problemă, în contextul în care, Trezoreria nu asigură servicii de internet banking. Așa cum ar fi de așteptat derularea operațiunilor obligatorii privind plata TVA va crea mari blocaje. Avocatnet.ro prezintă hibele unui astfel de sistem care, în mod clar îi bulversează deja pe de o parte pe funcționarii publici, iar pe de altă parte pe agenții economici. ,,În prezent, tranzacțiile prin conturile deschise la Trezorerie nu pot fi urmărite prin internet, opțiunea de online banking nefiind disponibilă, astfel că și pentru simplă verificare a soldului disponibil agenții economici trebuie să se prezinte la ghișeu. O dată ajunși aici, aceștia vor constata că Trezoreria are un program de lucru foarte scurt, iar acest lucru poate determina supra-aglomerare, mai ales în apropierea datei de 25 ale fiecărei luni, termenul scadent pentru plata TVA în contul statului. (…)
În contextul deschiderii conturilor de TVA și la Trezoreria Statului, devine evident faptul că această instituție nu va putea gestiona în mod eficient un volum în creștere al operațiunilor de încasare și de plată a TVA-ului din conturile agenților economici. În primul rând, unitățile Trezoreriei nu acoperă toate localitățile din țară, agenții economici trebuind să se deplaseze pe distanțe de până la zeci de kilometri până la sediul unității la care sunt repartizați. Conform OG nr. 23 / 2017, Trezoreria Statului va pune gratuit la dispoziția titularilor de cont extrasele conturilor și în format electronic, potrivit metodologiei stabilite prin ordin al ministrului finanțelor publice. Totuși, agenții economici care vor deschide conturi de TVA la Trezorerie nu vor putea interoga electronic soldurile conturilor proprii și nu vor putea urmări încasările și plățile operate din acestea. Astfel, toate operațiunile legate de plata TVA din contul deschis la Trezorerie în contul furnizorilor se vor face prin prezentarea la ghișeul insitituțiilor, în intervalul de lucru cu publicul al acestora. Acest lucru va conduce, în mod evident, la blocaje ale activității curente desfășurate de către Trezorierie, cu atât mai mult cu cât programul de lucru cu agenții economici este, în multe situații, limitat la doar câteva ore pe zi. (…)
Conform Ordonanței Guvernului nr. 23 din 31 august 2017 privind plata defalcată a TVA (OG nr. 23 / 2017), persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA pot lua decizia de a deschide conturi de TVA la mai multe instituții de credit, inclusiv la Trezoreria Statului. Conturile de TVA pot fi deschise automat de către instituțiile de credit pentru clienții acestora care sunt înregistrați în scopuri de TVA, fără a fi necesară o cerere din partea acestora, cu obligativitatea comunicării imediate a contului, a condițiilor de utilizare și a costurilor aferente. Clienții au dreptul ca, ulterior primirii comunicării de la instituția de credit, să opteze pentru păstrarea contului sau renunțarea unilaterală la acesta în termen de cel mult 90 de zile de la comunicare, caz în care instituția de credit nu poate percepe niciun cost clienților pentru închiderea conturilor”.