Cetățenii care nu știu la ce fond le ajung banii de pensie privată pot afla această informație cu ajutorul unei aplicații online a Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). Denumirea fondului la care sunt alocați cetățenii pentru care se plătesc bani de pensie privată poate fi aflată în cel mult zece zile, în urma transmiterii unei cereri prin intermediul aplicației online a ASF. În acest sens, solicitanții au nevoie de un calculator sau de un dispozitiv mobil și de o conexiune la internet.
„Autoritatea de Supraveghere Financiară a lansat (…) o aplicație, disponibilă pe www.asfromania.ro, prin intermediul căreia participanții în cadrul fondurilor de pensii administrate privat (Pilonul II) pot afla, în termen de maximum zece zile, denumirea fondului la care sunt alocați. Noul instrument oferă un plus de transparență și scurtează timpul de soluționare a acestui tip de solicitări, întregul proces fiind gestionat online. Aplicația poate fi accesată, în condiții de deplină siguranță, atât de pe dispozitive desktop, cât și de pe dispozitive mobile”, era explicat în anunțul ASF din august 2016, atunci când s-a lansat aplicația.
Sursa citată a arătat că aplicația a fost făcută în urma numeroaselor solicitări primite de la cetățeni, în special de la cei care nu știau la ce fond de pensii private sunt înscriși, după repartizarea aleatorie. „Proiectul, implementat de către specialiștii ASF, vine în întâmpinarea participanților la Pilonul II, ale căror solicitări privind aflarea apartenenței la un fond de pensii administrat privat reprezentau peste 90% din obiectul petițiilor referitoare la sectorul pensiilor private primite de către ASF. Mai mult, în anul 2015 a fost înregistrată pe acest segment o creștere cu aproape 40% a numărului de petiții față de anul anterior (de la 817 la 1.129), formulate în principal de către participanții alocați prin intermediul procesului de repartizare aleatorie la fondurile de pensii. Noua aplicație facilitează eliminarea acestor situații, punând în directă legătură consumatorii și administratorii fondurilor de pensii private care se ocupă de activitatea de gestionare a conturilor personale ale participanților la sistem”, mai scria în comunicat.
Aplicația este disponibilă aici: https://asfromania.ro/scr/petitiiFP . În cererea online, solicitanții trebuie să furnizeze prenumele, numele, codul numeric personal, numărul de telefon, adresa de e-mail, precum și intervalul orar în care pot fi contactați. De asemenea, trebuie bifată căsuța în dreptul căreia scrie „Nu sunt robot”, astfel încât sistemul să știe că cerea este trimisă de o persoană reală. După completarea informațiilor și bifarea căsuței „Nu sunt robot”, trebuie apăsat butonul „Caută”. Apoi, solicitanții vor fi informați că cererea a fost primită și că vor fi contactați, în maximum zece zile, de către administratorul fondului de pensii la care sunt alocați.
În cazul în care termenul nu este respectat, cetățenii sunt sfătuiți să notifice acest lucru printr-un e-mail la adresa office@asfromania.ro. Contribuția la pensia privată este inclusă, conform Legii nr. 263/2010, în contribuția plătită pentru asigurați la sistemul public de pensii. În aceste zile se discută despre introducerea posibilității de a retrage banii de pensie privată, în anumite condiții.