În cadrul Comitetului de coordonare a Sistemului național de gestionare a afacerilor europene, ministrul delegat pentru Afaceri Europene, Victor Negrescu a anunțat lansarea recent a serviciului telefonic gratuit TELVERDE-SOLVIT, un instrument menit să soluţioneze, pe cale informală şi cu celeritate, problemele generate de aplicarea necorespunzătoare a legislaţiei europene privind piaţa internă. „Democratizarea accesului la informațiile de interes public, pe teme europene, reprezintă o componentă prioritară a mandatului meu. Prin lansarea acestei linii telefonice gratuite, ne dorim să arătăm că cetățenii români sunt protejați și că reacționăm atunci când există orice semnal că ei sunt trataţi incorect. TELVERDE-SOLVIT vine în întâmpinarea persoanelor fizice şi juridice ale căror drepturi dobândite prin calitatea de cetăţean al Uniunii Europene au fost încălcate într-un alt Stat Membru“, a declarat Victor Negrescu.
SOLVIT îndeplineşte rolul de intermediar şi se ocupă de problemele transfrontaliere între o întreprindere sau un cetăţean, pe de o parte, şi o autoritate publică, pe de alta, acolo unde există posibilitatea ca legislaţia comunitară să fi fost aplicată în mod necorespunzător. Termenul de soluționare a cererilor în cadrul SOLVIT este de zece săptămâni, iar serviciul este gratuit. „SOLVIT le reamintește autorităților în cauză care sunt drepturile încălcate și colaborează cu acestea pentru a rezolva problema. În sfera de competențe SOLVIT intră recunoaşterea calificărilor profesionale și a diplomelor în alte State Membre, calcularea pensiilor și a indemnizațiilor de șomaj, înmatricularea autovehiculelor și permisele de conducere, obținerea permiselor de ședere, accesul la educație sau circulația capitalurilor și rambursările de TVA“, a explicat ministrul delegat pentru Afaceri Europene.
Numărul 0800 672 507 poate fi apelat, gratuit, din orice rețea de telefonie fixă sau mobilă, de luni până vineri, în intervalul orar 09:00 – 16:00, se arată în comunicatul MAE. Fiecare plângere este gestionată de două centre SOLVIT: cel de origine (centrul SOLVIT fie din Statul Membru de cetățenie sau de stabilire, fie din Statul Membru care deține o legătură administrativă cât mai strânsă cu petentul) și cel responsabil (centrul SOLVIT din Statul Membru în care se află autoritatea publică care a încălcat legislația UE). Trebuie ținut cont că SOLVIT nu poate rezolva litigii între două firme sau problemele întâmpinate în calitate de consumator, dar nici nu gestionează plângeri la adresa instituţiilor Uniunii Europene.