Joi, 15 martie a fost demarat oficial programul „Rabla Clasic” atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru cele juridice. Una dintre principalele noutăţi ale sesiunii din acest an este faptul că, în Programul „Rabla Clasic”, în premieră, microbuzul devine autovehicul eligibil pentru casare. Cuantumul primei de casare pentru Programul „Rabla Clasic” va rămâne, în 2018, la 6.500 de lei pentru fiecare autovehicul uzat, mai vechi de opt ani, dat spre casare și se acordă pentru achiziţionarea unei maşini noi, al cărui sistem de propulsie generează maximum 130 g de CO2/km.
De asemenea, la prima de casare se poate adăuga un ecobonus de 1.000 lei în cazul achiziţionării unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 98 g de CO2/km în regim de funcţionare mixt şi/sau un ecobonus de 1.700 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie hibrid. În cazul în care se întrunesc ambele condiţii, cele două ecobonusuri pot fi cumulate cu prima de casare standard. Pe de altă parte, Programul „Rabla Clasic” va avea o componentă destinată persoanelor juridice. Acestea pot solicita, prin cererea de finanţare, cel mult echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro (sau 100.000 euro, dacă activează în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri) în momentul depunerii dosarului de acceptare.
Programul ”Rabla Plus” va începe săptămâna viitoare. Există un buget aprobat de Guvernul României de 120 de milioane de lei. În acest caz, se acordă două tipuri de ecotichete: unul de 45.000 lei, deci 10.000 de euro, dar nu mai mult de 50% din preţul de comercializare, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric. În acelaşi timp, se oferă un ecobonus de 20.000 de lei (aproximativ 5.000 de euro), dar nu mai mult de 50% din preţul de comercializare, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km. Pentru acest an, se estimează că se vor cumpăra prin Programul „Rabla Plus” un număr de 2.000 de maşini electrice”.
Pentru staţiile de reîncărcare a maşinilor electrice, Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) a promovat o schemă de ajutor de stat pentru conectarea oraşelor prin reţeaua de drumuri naţionale şi autostrăzi, pentru care se aşteaptă avizul Comisiei Europene. Accesarea Programului „Rabla Plus” nu este condiţionată de casarea şi radierea unui autovehicul uzat, iar prima oferită în cadrul Programului „Rabla Clasic” se poate cumula cu ecotichetele prevăzute de Programul „Rabla Plus”, numai în cazul în care solicitantul va achiziţiona fie un autovehicul nou electric, fie unul electric hibrid plug-in. În acest an, printre modificările aduse Ghidului de finanţare pentru Programul „Rabla” se numără:
- introducerea termenului de 60 de zile, de la publicarea listei persoanelor juridice de drept privat acceptate, pentru înscrierea la producătorii validaţi,
- apariţia spaţiului privat virtual pentru emiterea certificatelor de atestare fiscală,
- obligaţia înmatriculării autovehiculelor noi achiziţionate prin intermediul programului, pe numele beneficiarilor, în termen legal de la emiterea facturii de achiziţie (prevedere valabilă doar pentru persoanele juridice care primesc ajutor de minimis).
De asemenea, a fost eliminată data de 31 decembrie ca termen limită de valabilitate a Notei de înscriere, astfel încât aceste documente vor fi valabile 120 de zile de la momentul emiterii. În plus, emiterea facturii şi introducerea datelor aferente vor fi făcute în termenul de valabilitate a Notei de înscriere. Ghidul de finanţare pentru Programul „Rabla 2018” prevede un termen de şapte zile pentru soluţionarea neconcordanţelor referitoare la informaţiile aferente cererilor de decontare depuse de către producătorii validaţi.
Ediţia din 2017 a Programului „Rabla” (Clasic şi Plus) a beneficiat de o alocare în valoare de 205 milioane de lei, inclusiv cu suplimentarea de 25 de milioane lei din timpul anului. Anul trecut, prin Programul „Rabla”, au fost scoase din uz 28.366 de autoturisme cu grad înalt de emisii poluante, valoarea totală finanţată fiind de 193,152 milioane de lei şi rest de finanţat în valoare de circa 20,72 milioane de lei. De asemenea, prin programul ”Rabla Plus” au fost achiziţionate 467 de autovehicule noi, dintre care 370 pur electrice şi 97 plug-in. Valoarea totală finanţată s-a ridicat la 9.890 milioane de lei, iar rest de finanţat în sumă de 8,760 milioane lei.