București, 14 august 2025 – Consiliul Director al Asociației Comunelor din
România (ACoR) s-a întâlnit astăzi, la Palatul Victoria, cu conducerea
Guvernului României: prim-ministrul Ilie-Gavril BOLOJAN, viceprim-ministrul
TÁNCZOS Barna, miniștrii CSEKE Attila-Zoltán și Petre-Florin MANOLE, precum
și directorul general în Ministerul Finanțelor, Ioana BURLĂ. Emil DRĂGHICI,
președintele ACoR, primarul comunei Vulcana-Băi, județul Dâmbovița:
Am salutat buna-credință a Guvernului de a organiza această reuniune de
lucru și de a asculta problemele reale cu care se confruntă comunele
României.
Totuși, am constatat că, prea des, reaua-voință acoperă buna-credință –
atunci când propunerile și soluțiile noastre, care nu presupun finanțări
suplimentare, sunt respinse sau amânate pe criterii pur administrative.
Una dintre cele mai grave situații rămâne finanțarea drepturilor
asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav și a indemnizațiilor
lunare pentru persoanele cu handicap. În prezent, acestea se asigură de la
bugetul de stat, din sume defalcate din TVA, doar în proporție de cel mult
90% din necesar, diferența fiind acoperită din bugetele locale.
Propunerea ACoR: finanțare integrală de la bugetul de stat, printr-un
singur ordonator principal de credite, eliminând povara asupra celor 3.186
de ordonatori locali, care se confruntă cu lipsă de predictibilitate și
resurse limitate.
Am solicitat, de asemenea, ca anumite cheltuieli din domeniul educației –
care prin natura lor sunt de interes național – să fie cuprinse exclusiv în
finanțarea de bază:
a) transportul cadrelor didactice care nu locuiesc în localitatea unde își
desfășoară activitatea;
b) evaluările naționale ale elevilor;
c) examenele medicale periodice obligatorii;
d) concursurile și activitățile educative extrașcolare;
e) asigurarea securității și sănătății pentru personalul și beneficiarii
sistemului educațional;
f) suplinirea cadrelor didactice implicate în proiecte europene;
g) achiziția de bunuri de inventar și materiale sanitare;
h) achiziția de cărți, publicații și materiale documentare;
i) transportul școlar dedicat elevilor și preșcolarilor.
Intervențiile reprezentanților ACoR:
Valentin-Dumitru-Ioan IVAN, vicepreședinte al ACoR, primarul comunei Sadu,
județul Sibiu:
• Politică națională coerentă pentru gestionarea urșilor;
• Ajustarea contractelor de finanțare în contextul creșterii TVA;
• Echitate fiscală între urban și rural (diferențe majore în veniturile din
impozitul pe venit);
• Creșterea capacității administrative și financiare a comunelor.
Mariana GÂJU, prim-vicepreședintele ACoR, primarul comunei Cumpăna, județul
Constanța:
• Efectele negative ale comasării claselor de elevi și preșcolari și
creșterii normei didactice în mediul rural.
Gheorghe DĂMIAN, președintele Filialei Județene Alba a ACoR, primarul
comunei Ciugud;
• Accelerarea digitalizării administrației locale, cu reglementări unitare
și proceduri clare.
Radu-Florin ABRUDAN, președintele Filialei Județene Cluj a ACoR, primarul
comunei Ciucea:
• Corelarea numărului de posturi din administrație cu volumul real de
muncă, pe baza rolurilor fiscale și a Registrului agricol.
* posibilitatea funcționarilor să primească sarcini suplimentare pe o
funcție ne ocupată și să fie remunerați
* posibilitatea de avea minim un polițist local indiferent de cat de mare e
comuna și fără a avea fonduri pentru autosusținere
* să se ea în calcul și rolurile de la registrul agricol sau taxe și
impozite în stabilirea numărului de posturi la uat nu recensământul
* TVA să nu se aplice facturilor emise către uat-uri.
Ioan ROȘAN, președintele Filialei Județene Sălaj a ACoR, primarul comunei
Valcău de Jos:
• Continuarea investițiilor în infrastructura de bază prin PNRR – C10, PNI
„Anghel Saligny” și CNI;
• Dezvoltarea centrelor comunitare integrate și a platformelor de colectare
a deșeurilor.
Dan CÂRLAN, Corpul profesional al secretarilor generali ai comunelor din
România (CPSGCoR):
• Corectarea efectelor utilizării datelor recensământului asupra numărului
de posturi;
• Posturi suplimentare pentru comunele cu suprafețe mari;
• Grilă unică de salarizare pentru toate comunele;
• Exceptarea din numărul maxim de posturi a funcțiilor esențiale (SIIEASC,
șef SVSU).
Alina-Ioana GEORGESCU, președintele Ligii tinerilor, primari ai comunelor
din România, primarul comunei Călinești, județul Argeș:
• Crearea unui mecanism de finanțare pentru poduri, podețe și căi de acces
peste ape.
Dorinel SOARE, președintele Filialei Județene Dâmbovița a ACoR, primarul
comunei Niculești:
• Eliminarea plafonării indemnizațiilor primarilor și viceprimarilor.
Ștefan SBIERA, președintele Corpul profesional al secretarilor generali ai
comunelor din România:
• Eliminarea interdicției privind posturile cu normă parțială din „Pachetul
2 de reforme”;
• Posibilitatea completării normei parțiale cu salariul propriu;
• Acoperirea necesarului de personal din aparatul propriu.
Alexandru FUICĂ-HAISLER, primarul comunei Negrilești, județul Galați:
• Avertisment privind efectele OUG de reziliere unilaterală a contractelor
PNRR asupra auditului Camerelor de Conturi;
• Solicitarea unei reglementări speciale pentru protejarea autorităților
locale.
CONCLUZIE
ACoR își reafirmă deschiderea pentru un dialog constructiv, dar atrage
atenția că reformele grăbite, fără consultare și fără analize de impact,
riscă să transforme buna-credință în rea-voință, în percepția comunităților.
Echilibrul între administrația centrală și administrația locală nu se poate
construi pe spatele comunelor, ci prin asumarea responsabilității
guvernamentale pentru cheltuielile de interes național și respectarea
specificului mediului rural.