O nouă lege pentru promovarea alăptării

de Stiri Buzau Media

Ministerul Sănătății propune o nouă lege privind reglementarea marketingului înlocuitorilor laptelui matern şi promovarea alăptării care urmează să înlocuiască legea nr. 207/2016, la cererea Comisiei Europene, care consideră că actul normativ aflat în vigoare nu respectă reglementările europene. Noul proiect de lege este pus în dezbatere publică până la data de 6 februarie 2020, timp în care se pot trimite sugestii privind modificările.  Dacă va fi adoptată, noua lege ar urma să intre în vigoare la 11 mai 2020, dată de la care Legea nr. 207/ 2016 se abrogă, scrie legestart.ro

“Prin armonizarea deplină a prevederilor legii cu legislația Uniunii Europene actul normativ va putea fi pus în aplicare și va produce efecte în limitarea reclamei comerciale agresive a produselor ce înlocuiesc laptele matern, favorizând creşterea ratei alăptării, îmbunătăţirea nutriţiei copilului şi scăderea riscului de apariţie a obezităţii”, se arată în expunerea de motive.

Proiectul de lege introduce prevederi mai stricte privind reclamele comerciale.

ART. 5 – Orice fel de acţiuni de informare, educare, comunicare, inclusiv campanii de informare, educare, comunicare sau simpla tipărire şi distribuire de materialele de informare, educare, comunicare, referitoare la nutriţia sugarilor, pot fi organizate şi desfăşurate numai cu avizul Ministerului Sănătăţii. Avizultrebuie solicitat de către iniţiatorul acţiunii de informare, educare, comunicare, cu cel puțin 2 luni de zile înaintea datei de începere a acesteia. Data de începere și de finalizare se va comunica Ministerului Sănătății prin cererea de avizare.

CAPITOLUL III – Măsuri privind publicul

ART. 6 – Plasarea, reclama şi orice altă formă de promovare a produselor vizate către public sunt interzise.

ART. 7 (1) Este interzis operatorilor din sectorul alimentar să realizeze activităţi de reclamă a produselor vizate la punctele sau structurile de vânzare, precum şi orice acţiuni de promovare a produselor vizate la nivelul comerţului cu amănuntul sau alte activităţi cu privire la oferte speciale, cupoane de reducere, loterii publicitare, vânzări speciale, vânzări cuplate, premii, cadouri, pachete promoţionale, etalări speciale la vânzare, distribuire de mostre sau orice alte practici asemănătoare.

Noua lege stabilește mai multe interdicții pentru firmele și pentru unitățile medicale:

– Este interzis operatorilor din sectorul alimentar să realizeze activităţi de reclamă a produselor vizate la punctele sau structurile de vânzare, precum şi orice acţiuni de promovare a produselor vizate la nivelul comerţului cu amănuntul sau alte activităţi cu privire la oferte speciale, cupoane de reducere, loterii publicitare, vânzări speciale, vânzări cuplate, premii, cadouri, pachete promoţionale, etalări speciale la vânzare, distribuire de mostre sau orice alte practici asemănătoare.

– Este interzisă realizarea de activităţi de reclamă şi orice alte acţiuni de promovare a produselor vizate atât de către vânzători direcţi, cât şi cu ocazia vânzării la distanţă a produselor.

– Este interzis ca vânzările de soldare ori de lichidare să fie precedate sau însoţite de publicitate.

– Personalului de marketing, în exerciţiul atribuțiilor ori a obligațiilor asumate, îi este interzis să contacteze, direct sau indirect, gravidele, mamele de sugari, membrii ai familiilor acestora ori personalul din sistemul de sănătate.

– În cadrul sistemului de sănătate este interzisă comercializarea produselor vizate.

De asemenea, legea prevede că angajații din sistemul de sănătate care primesc de la companii din sectorul alimentar sponsorizări pentru burse de studiu sau de cercetare în vederea participării la conferinţe profesionale sau pentru orice alte activităţi similare sunt obligați să aducă la cunoştinţă, în scris, angajatorului că beneficiază de una dintre facilităţile menţionate.

Actul normativ prevede că nerespectarea prevederilor menționate anterior constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei în cazul faptelor săvârşite de către persoanele fizice și cu amendă de la 5.000 lei la 100.000 lei în cazul faptelor săvârşite de persoane juridice.