Măsura privind prevenirea instituționalizării și dezinstituționalizarea adulților cu handicap a fost luată de către Executiv printr-o hotărâre în cadrul ședinței de Guvern, de joi. Astfel, persoanele cu handicap grav sau accentuat vor putea beneficia de îngrijire și la domiciliul unui asistent personal profesionist. Activitatea asistentului personal profesionist se desfășoară în baza unui contract individual de muncă încheiat pe perioada corespunzătoare valabilității atestatului și în condiții specifice privind munca la domiciliu. Contractul se încheie cu DGASPC sau cu furnizorii privați de servicii sociale. Hotărârea prevede printre altele care sunt condițiile de obținere a atestatului, procedurile de atestare și statutul asistentului personal profesionist.
Potrivit actului normativ, asistentul personal profesionist este acea persoana fizică atestată care asigură, prin activitatea pe care o desfășoară la domiciliul său, îngrijirea și protecția adultului cu handicap grav sau accentuat. În hotărâre sunt menționate și pașii pe care trebuie urmați pentru ca un bolnav ce suferă de un handicap sever să beneficieze de îngrijire la domiciliul unui asistent personal profesionist. ,,Persoana respectivă sau reprezentantul legal al acestuia adresează o cerere în acest sens către serviciul public de asistență socială din subordinea autorității administrației publice locale în a cărei rază are domiciliul/reședința persoana cu handicap sau către un furnizor public/privat de servicii sociale, acreditat în condițiile legii. Adultul cu handicap grav sau accentuat, beneficiar de servicii în centre rezidențiale pentru persoane cu handicap, adresează cererea către conducerea instituției respective” se precizează în comunicatul emis de Guvernul României.
Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului poate acorda asistent personal profesionist pentru o persoană adultă cu handicap grav sau accentuat, și din oficiu. Asistentul maternal care are în plasament un copil cu handicap grav sau accentuat poate opta să devină asistent personal profesionist pentru copilul devenit tânăr. Hotărârea mai stabilește și modalitățile de evaluare a îndeplinirii condițiilor necesare pentru atestare. Astfel, se va ține cont de elementele sociale și medicale ale capacității solicitantului, ce rezultă în urma interviurilor luate acestuia, vizitelor la domiciliul sau, interviurilor luate persoanelor cu care solicitantul locuiește. Totodată, în cazul în care se impune se vor mai face și alte investigații suplimentare considerate necesare. Din echipa de evaluatori fac parte cel puțin un asistent social și un psiholog.
,,Monitorizarea și controlul activității asistentului vizează respectarea drepturilor și demnității persoanelor cu handicap, iar opinia adultului cu handicap grav sau accentuat va fi luată în considerare de către angajator în procesul de evaluare a activității desfășurate de asistentul personal profesionist. Modelul atestatului de asistent personal profesionist, dar și standardele minime obligatorii pentru asigurarea îngrijirii și protecției adulților cu handicap grav sau accentuat la asistentul personal profesionist se vor aproba prin ordin al ministrului muncii și justiției sociale, în termen de la 30 de zile de la intrarea în vigoare a hotărârii. Totodată, tot prin ordin al ministrului muncii se aprobă procedura de monitorizare și control a activității asistentului personal profesionist, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a hotărârii” se mai arată în comunicat.