PRECIZĂRI CU PRIVIRE LA NOILE MODIFICĂRI LEGISLATIVE ÎN DOMENIUL RUTIER

de Stiri Buzau Media

Având în vedere informațiile vehiculate în spațiul public în sensul că
,,O.U.G nr. 84/2024 lasă fără permis șoferi nevinovați; O.U.G nr.
84/2024 îi nenorocește și pe bicicliști și pe cei care folosesc
trotinete electrice”, pentru a evita interpretări eronate, aducem
următoarele clarificări:

Anterior definitivării textului și adoptării actului normativ pentru
modificarea şi completarea unor acte normative în scopul creşterii
siguranţei rutiere, acesta a fost postat în transparență decizională
și, ulterior, supus dezbaterii publice, tocmai pentru a se cunoaște
clar intenția de reglementare în domeniul circulației pe drumurile
publice.

De altfel, în urma parcurgerii acestor etape, au fost luate în
considerare propuneri sau observații cu privire la prevederile
proiectului de act normativ.

Retragerea permisului de conducere exista deja în legislația rutieră
anterioară emiterii OG 84, având un caracter administrativ, neavând un
rol punitiv, ci preventiv, fiind dispusă în scris, atunci când, spre
exemplu, titularul unui permis de conducere este declarat inapt
medical pentru a conduce un autovehicul pe drumurile publice ori
acesta nu respectă obligația legală de a se prezenta la examinarea
medicală, necesară certificării aptitudinilor de a conduce un
autovehicul pe drumurile publice.

Prin actul normativ amintit, respectiv OG 84, s-a extins cadrul de
aplicare a acestei măsuri administrative(retragere permis) și în
situațiile în care conducătorul unui autovehicul, titular de permis de
conducere, refuză să respecte obligația legală de a se supune
testării, în vederea stabilirii consumului de substanţe psihoactive
ori a concentraţiei de alcool în aerul expirat, la solicitarea
poliţistului rutier, deși este identificat în trafic având:

a) sancțiuni contravenționale aplicate, în mod repetat, în ultimii 3
ani, pentru săvârșirea contravenţiei de conducere sub influența
băuturilor alcoolice;

b) a fost condamnat definitiv pentru infracţiuni privind conducerea
unui autovehicul sub influența alcoolului sau a unor substanțe
psihoactive, a consumat alcool sau alte substanțe psihoactive ulterior
producerii unui accident de circulație, a refuzat sau s-a sustras de
la prelevarea de probe biologice, a săvârșit infracțiuni privind
traficul şi consumul ilicit de droguri;

c) în vehicul recipiente ce pot conţine băuturi alcoolice şi care
prezintă urme de consum sau substanţe susceptibile de a avea efecte
psihoactive;

d) un comportament nefiresc, care poate fi generat de consumul de
băuturi alcoolice sau substanțe psihoactive.

Prin urmare, nu toți șoferii sunt testați, așa cum s-a vehiculat în
spațiul public, ci doar cei care se regăsesc într-una dintre
situațiile de mai sus.

Retragerea permisului de conducere în cazul acestui refuz încetează,
iar șoferul primește permisul înapoi, dacă rezultatul analizei
probelor biologice atestă lipsa în organism a alcoolului sau a
substanțelor psihoactive.

Mai mult, această măsură a retragerii permisului de conducere nu
presupune întocmirea unui dosar penal.

Măsura administrativă de retragere a permisului de conducere poate fi
contestată, conform Legii nr. 554/2004 privind contenciosul
administrativ, instanța competentă având posibilitatea suspendării
executării actului administrativ/anulării actului administrativ.

Prin instituțiile juridice prevăzute, legislația rutieră are drept
scop protejarea unor valori fundamentale, precum viața, integritatea
corporală şi sănătatea tuturor persoanelor participante la trafic sau
aflate în zona drumului public, care trebuie să primeze în fața unei
singure persoane care pune în pericol pe ceilalți.

Astfel, în urma noilor modificări legislative în domeniul rutier,
conducătorii auto care refuză testarea cu aparatele din dotare, fie
drugtest, fie etilotest, sunt conduși la unități medicale
specializate, pentru recoltarea de probe biologice, în vederea
stabilirii prezenței, existenței sau inexistenței substanțelor
interzise sau alcoolului în sânge, iar, față de aceștia este luată
măsura administrativă de retragere a permisului de conducere, până la
sosirea rezultatului probelor.

Anterior acestor modificări, în situația sus-menționată, pe vechea
legislație, în unele cazuri, se întocmea un dosar penal in rem, iar
conducătorul auto trebuia să aștepte soluționarea dosarului penal.

Cu privire la aparatele drugtest folosite la nivelul Poliției Române,
acestea sunt Drager 5000, importate din Germania, cele mai noi de pe
piață, de ultimă generație și folosite în toate țările europene,
precum și în Statele Unite ale Americii.

Este necesar ca cetățenii să se informeze cu privire la medicamentele
pe care le consumă și să citească atent prospectul ori să se consulte
cu un medic, deoarece unele medicamente sunt contraindicate pentru
condusul autovehicolelor.

Așadar, persoanele în cauză se pot pune în pericol, atât pe ei, cât și
pe ceilalți participanți la trafic, având în vedere faptul că efectul
unor medicamente poate reduce capacitatea și timpii de reacție, iar
aparatele Drugtest detectează inclusiv substanțe din compoziția
acestor medicamente.

Testarea reprezintă doar un indiciu în ceea ce privește posibilitatea
ca acel șofer să fi consumat substanțe interzise. Tocmai de aceea sunt
recoltate probe biologice, la o unitate medicală, iar rezultatul
acestora reprezintă probă în ceea ce privește existența sau
inexistența substanțelor interzise.

Măsurile sunt diferite de la o țară la alta, însă toate statele au o
preocupare și sunt foarte atente la aceste abateri care sunt
considerate grave, în orice stat, și anume conducerea sub influența
alcoolului sau a substanțelor interzise.

În acest moment, analizarea probelor biologice nu este atributul
Poliției Române, ci al serviciilor de medicină legală.

Durata analizării probelor biologice a fost luată însă în considerare,
la momentul modificărilor legislative, iar, la propunerea Ministerului
Afacerilor Interne, în urma unei analize efectuate la nivelul
Direcției Rutiere, a fost introdusă posibilitatea legală ca Poliția
Română să organizeze și să dețină laboratoare proprii, pentru a
analiza aceste probe și pentru a emite cât mai repede un rezultat.

Primul astfel de laborator va fi operaționalizat la nivelul
Institutului Național de Criminalistică din cadrul Poliției Române,
iar cel de-al doilea, la nivelul județului Cluj.

De asemenea, în continuare, vor fi operaționalizate astfel de
laboratoare în toată țara, la acest moment, documentația pentru
laboratorul din cadrul Institutului Național de Criminalistică –
I.G.P.R. fiind deja pregătită.

Totodată, la data de 4 iulie 2024, de la nivelul Poliției Române a
fost transmisă o informare oficială către Institutul Național de
Medicină Legală, pentru a evalua modalitatea de analiză a probelor și
emiterea cu întârziere a rezultatelor, deoarece o persoană care
depinde de permisul de conducere este nevoită să aștepte o perioadă
îndelungată, acest aspect nefiind în competența Poliției Române.

Așadar, Poliția Română a luat în calcul așteptarea îndelungată
referitoare la probele biologice, care nu este cauzată de Poliția
Română, iar, pentru a veni în întâmpinarea cetățenilor, au fost luate
în calcul aceste aspecte și tocmai de aceea vor fi înființate
laboratoare, pentru a scurta perioada de așteptare.

Deși până în prezent, în legislația anterioară, nu era atributul
Poliției Române, acum, în noua legislație, există această posibilitate
și cu siguranță timpul de primire a rezultatelor va fi mult mai rapid.

Interesul societății primează în fața interesului oricărui individ.

Atât timp cât există indicii cu privire la posibilul consum de
substanțe interzise sau alcool la o persoană care este depistată la
volan, acel indiciu trebuie verificat, întrucât acel conducător poate
fi un potențial pericol pentru ceilalți participanți la trafic.

Referitor la cazul de anul trecut, intens mediatizat, din Constanța,
Poliția Română a învățat ceva după acest eveniment și de aceea a venit
cu acest pachet de măsuri legislative, dar și administrative.

La acest moment, există un trend descendent al numărului de accidente
și de persoane decedate în România, iar aceste prevederi vor contribui
cu siguranță, în continuare, la scăderea numărului de accidente
rutiere și a consecințelor grave pe care acestea le produc.

*****

Totodată, în spațiul public, a fost intens mediatizată o petiție, în
care se solicită anularea acestei ordonanțe de urgență, întrucât sunt
persoane care refuză această testare cu aparatul drugtest sau
etilotest.

Reiterăm că este o obligație legală ca cetățenii să se supună acestor
testări și există, într-adevăr, opțiunea de a nu efectua testarea, dar
în acel moment intervin măsurile administrative, și anume retragerea
permisului de conducere, până la primirea rezultatului probelor
biologice.

Menționăm faptul că aparatele drugtest nu dau ,,erori”, așa cum sunt
numite în spațiul public.

Sunt anumite infirmări, care provin de la substanța detectată, în urma
consumului unor medicamente, care sunt contraindicate condusului.

15-20% din totalul testărilor efectuate de Poliția Română au ieșit
negative la Medicină Legală, tocmai prin prisma faptului că acele
persoane au consumat unele medicamente, iar aparatele DrugTest, de
ultimă generație, au capacitatea de a detecta insclusiv substanțe.

În ceea ce privește sancționarea contravențională a conducătorului de
bicicletă, respectiv trotinetă electrică, atunci când refuză să se
supună testării privind consumul de alcool ori substanţe psihoactive,
menționăm că, până la modificarea în discuție, conducătorul unui
astfel de vehicul era încurajat să refuze testarea privind consumul de
alcool ori substanțe psihoactive, întrucât legislația în vigoare
stabilea o sancțiune contravențională doar în cazul celor care se
supuneau testării, fiind confirmat consumul de alcool sau substanțe
psihoactive.

Obiectivul reglementării este îmbunătățirea comportamentului în trafic
a conducătorilor acestor vehicule.

Răspunderea contravențională are și un rol preventiv – educativ,
dincolo de cel punitiv.

De altfel, statistica accidentelor rutiere grave relevă multe pierderi
de vieți în rândul acestor participanți la trafic.

Astfel, numai în primele 6 luni ale anului 2024, au fost înregistrate
300 de accidente rutiere, în urma cărora au decedat 55 de conducători
de bicicletă și trotinetă, iar alții 248 au fost răniți grav.

De asemenea, s-a constatat că un procent considerabil dintre
conducătorii de biciclete și trotinete electrice implicați în
accidente rutiere se aflau la momentul producerii sub influența
băuturilor alcoolice.

Conducătorii acestor vehicule au posibilitatea de a alege să respecte
prevederile legale – acceptare voluntară, cunoscând în prealabil că
pot fi sancționați contravențional dacă adoptă o conduită contrară
legii.

În situația în care aleg, totuși, să nu respecte obligațiile legale,
prin aplicarea unei sancțiuni ar putea înțelege că societatea nu
încurajează o astfel de conduită – respectarea legii fiind aplicată.