Dragi cetățeni,
Avem plăcerea să anunțăm lansarea programului ’’Rabla pentru sobe’’, o inițiativă menită să sprijine înlocuirea sobelor vechi și ineficiente cu modele moderne, mai eficiente și mai prietenoase cu mediul! Prin acest program, dorim să ajutăm gospodăriile să reducă consumul de combustibil, să îmbunătățească siguranța și confortul termic și să contribuim împreună la protejarea mediului înconjurător.
Ce este programul ‘’Rabla pentru sobe 2025’’?
Programul privind acordarea de sprijin pentru achiziționarea de aparate pentru încălzirea locuinței în zonele montane, cunoscut informal ca ‘’Rabla pentru Sobe’’, este o inițiativă a Administrației Fondului pentru Mediu (AFM).
1. Primăria Siriu a depus cererea de înscriere și urmează aprobarea cererii și semnarea contractului de delegare între AFM și Primăria Comunei Siriu;
2. Se va anunța perioada de înscriere a solicitanților;
3. În momentul deschiderii sesiunii de înscriere, solicitanții încarcă documentele necesare pe platforma online AFM unde se vor conecta cu un cont de utilizator;
4. După încheierea sesiunii de înscriere, AFM analizează dosarele și transmite către primărie lista persoanelor eligibile pentru finanțare;
5. Primăria verifică documentația depusă pe platforma online AFM de către solicitanți și incheie contracte cu fiecare solicitant eligibil;
6. Solicitantul prezintă documentele necesare pentru decontare.
Tipul finanțării:
Finanțare nerambursabilă: 70% din costurile eligibile (aparate+coș+montaj), în limita a 10.000 lei cu TVA/gospodărie- din care maximum 2.000 lei pot fi alocați pentru coșul de fum;
Contribuția persoanei fizice: minim 30% din totalul costurilor eligibile.
Condiții de eligibilitate pentru persoane fizice:
Este proprietar sau coproprietar al imobilului unde se va monta aparatul de încălzire;
Nu are datorii la bugetul de stat sau bugetul local;
Se obligă să achiziționeze un aparat eligibil (conform cerințelor ECODESIGN2022);
Se obligă să utilizeze finanțarea doar în scopul prevăzut, respectând condițiile contractului;
Domiciliază la adresa unde se va monta aparatul pentru încălzirea locuinței;
Nu este condamnat pentru infracțiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă.
Produse eligibile:
Sobe, șeminee, termosobe sau termoșeminee pe combustibil solid: lemne, peleți sau brichete din lemn;
Coș de fum: suma aferentă acestuia este inclusă în limita maxima de 2.000 lei;
Servicii de montaj autorizat.
Cerințe tehnice obligatorii pentru aparatele eligibile:
putere nominală: maximum 35 kW;
randament minim: 80%;
emisii de particule fine (PM) sub 40 mg/m3;
emisii de compuși organici volatili (OGC) sub 120 mgC/m3;
emisii de monoxid de carbon (CO) sub 1.500 mg/m3;
emisii de oxizi de azot (Nox) sub 300 mg/m3.
Aparatele trebuie să respecte standardul ECODESIGN 2022, definit prin Regulamentul (UE) 2015/1185 și trebuie să fie însoțite de:
• Certificat ECODESIGN 2022;
• Declarație de conformitate CE;
• Declarație de performanță (pentru coșuri de fum);
• Certificat de garanție.
Înscrierea beneficiarilor:
Cetățenii se înscriu online pe AFM și încarcă următoarele documente:
Actul de identitate al solicitantului de finanțare, valabil la data depunerii cererii de finanțare la UAT delegat;
Cerere de finanțare;
Certificatul de atestare fiscală privind obligațiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de finanțare, în termen de valabilitate la data depunerii cererii de finanțare la UAT delegat;
Certificatul de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale și alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de finanțare de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială își are domiciliul, în termen de valabilitate la data depunerii cererii de finanțare la UAT delegat;
Extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 zile la data depunerii cererii de finanțare la UAT delegat, din care să rezulte dreptul de proprietate al solicitantului de finanțare asupra imobilului;
Declarația pe propria răspundere a solicitantului de finanțare din care să reiasa că nu este condamnat pentru infracțiuni asupra mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă;
Acordul coproprietarilor privind participarea în cadrul programului, în situația în care imobilul este deținut în coproprietate.
După încheierea sesiunii de înscriere, AFM analizează dosarele și transmite către UAT lista persoanelor eligibile pentru finanțare
Pentru decontare, beneficiarul trebuie să prezinte:
Factura fiscală;
Certificat ECODESIGN 2022;
Declarație CE;
Certificat de garanție și declarație de performanță (pentru coș);
Pentru orice nelămuriri, vă puteți prezenta la sediul Primăriei comunei Siriu sau puteti contacta numărul de telefon 0741398699, persoană de contact Măntărău Gabriel-Sorin.
Dragoș Voicu, primarul comunei Siriu