Ordonanţa Guvernului nr. 22/2016 pentru modificarea OUG nr. 77/1999 privind unele măsuri pentru prevenirea incapacităţii de plată a fost publicată pe 29 august 2016 în Monitorul Oficial şi a intrat în vigoare pe parcursul lunii septembrie 2016.

Concret, documentul citat stabileşte că persoanele juridice, indiferent de forma de organizare şi de tipul de proprietate, sunt obligate să organizeze evidenţa obligaţiilor de plată şi evidenţa creanţelor, pe termene scadente, către orice creditor, respectiv de la orice debitor.

Totodată, firmele sunt obligate, conform actului normativ în vigoare, să întocmească o situaţie privind sumele restante mai vechi de 30 de zile de la emiterea facturii fiscale sau de la scadenţă, dacă scadenţa este clar specificată, către orice creditor, respectiv de la orice debitor, persoană juridică cu sediul în România.

Totuși, un act normativ emis de Guvern are nevoie de aprobare prin lege, în Parlament, pentru a-și încheia traseul legislativ. În acest sens, Camera Deputaților a adoptat la final de mai 2017, în calitate de For decizional, un Proiect de lege privind aprobarea OG nr. 22/2016, document ce a primit astăzi și semnătura președintelui Klaus Iohannis.

În forma promulgată azi și care urmează să apară în Monitorul Oficial, documentul elimină firmele private de la obligația de a întocmi o evidență a datoriilor mai vechi de 30 de zile, menținând prevederea doar pentru persoanele juridice cu capital integral/ majoritar/ minoritar de stat.

Ce obligații au firmele, potrivit legislației în vigoare

Potrivit OG nr. 22/2016, în vigoare din septembrie anul trecut, situația datoriilor mai vechi de 30 de zile trebuie transmisă online, la o „adresă dedicată în acest scop„, în vederea includerii în procedura de compensare a datoriilor neplătite la termenele scadente. În plus, situaţia trebuie actualizată de către firme în termen de o zi lucrătoare de la momentul oricărei modificări survenite.

De altfel, actualizarea situației în termen de o zi lucrătoare era principala obiecție a profesioniștilor din domeniu, așa cum am explicat aici. În plus, clarificări privind „adresa dedicată în acest scop” la care ar fi trebuit transmise informațiile urmau să fie incluse în normele de aplicare, care însă nu au mai fost publicate, deși Ministerul Economiei ne-a informat în decembrie 2016 că documentul fusese elaborat – detalii, aici.

Potrivit normelor în vigoare, în cazul debitorului, situaţia trebuie să cuprindă următoarele informaţii:

  • denumirea, sediul social şi codul fiscal;
  • denumirea, sediul social şi codul fiscal al creditorului;
  • numărul, data emiterii, scadenţa, dacă este clar specificată, valoarea şi soldul facturii ce urmează să fie plătită creditorului.

În acelaşi timp, atunci când o firmă are calitatea de creditor, va furniza în situaţia amintită următoarele date de identificare:

  • denumirea, sediul social şi codul fiscal;
  • denumirea, sediul social şi codul fiscal al debitorului;
  • numărul, data emiterii, scadenţa, dacă este clar specificată, valoarea şi soldul facturii ce urmează să fie încasată de la debitor.

Totuși, noile prevederi se vor aplica, potrivit documentului promulgat azi de șeful statului, doar persoanelor juridice cu capital de stat, astfel că firmele private vor fi scutite de asemenea obligații.

Notă: Potrivit actului analizat, de păstrarea, stocarea şi utilizarea informaţiilor, datelor şi situaţiilor comunicate de entitățile cu capital de stat se va ocupa personalul structurii de compensare a datoriilor din cadrul Sucursalei Bucureşti a Centrului de Pregătire pentru Personalul din Industrie – CPPI Buşteni, instituţie publică subordonată Ministerului Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri.

Cuantumul amenzilor pentru firmele care nu respectă prevederile

Nu în ultimul rând, OG nr. 22/2016 prevede sancţiuni semnificative pentru firmele încalcă noile dispoziţii. Totuși, acestea se vor aplica doar persoanelor juridice cu capital de stat, potrivit ultimelor modificări aduse cadrului legislativ și acceptate de președinte. Concret, vor reprezenta contravenţii şi se vor sancţiona cu amendă următoarele fapte:

  • neţinerea şi neactualizarea evidenţei obligaţiilor de plată şi a evidenţei creanţelor – amendă de la 500 la 1.000 de lei;
  • netransmiterea prin internet, la adresa dedicată în acest scop, a situaţiei întocmite în termenul legal – amendă de la 1.000 la 5.000 de lei;
  • nerespectarea de către orice utilizator a îndatoririlor referitoare la confidenţialitatea informaţiilor, datelor şi situaţiilor – amendă de la 1.000 la 5.000 de lei.

De altfel, de constatarea primelor două contravenţii enumerate anterior şi aplicarea sancţiunilor aferente sunt responsabili persoanele împuternicite din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, în timp ce constatarea ultimei contravenţii amintite revine ofiţerilor Inspectoratului General al Poliţiei Române.