
În jurul anului 357 părăsește Atena și revine acasă. Primește taina Sfântului Botez și invitația Sfântului Vasile de a-l vizita la mănăstirea pe care el o înființase pe malul râului Iris în Pont. Ajunge la această mănăstire și stă o perioadă destul de lungă. În timpul șederii sale aici, îl ajută pe Sfântul Vasile la redactarea Filocaliei. Se reîntoarce acasă pentru a-l sprijini pe tatăl său în activitatea sa pastorală. Ajuns acasă, este hirotonit preot de către tatăl său, împotriva voinței sale, probabil la sărbătorile Crăciunului din anul 361.
După hirotonire se retarage în singurătate, timp în care a scris „Apologeticus“, o lucrare în care ne descoperă greutățile preoției și motivele pentru care s-a ferit să o primească. Revine la tatăl său pentru a-l ajuta să readucă pacea în comunitatea tulburată de semiarieni. După moartea tatălui său în 374, preia scaunul episcopal de Nazianz, însă nu pentru multă vreme, deoarece se retrage la Seleucia în Isauria, dedicându-se vieții contemplative. În anul 379, un grup de credincioși îi cere să vină la Constantinopol pentru a reorganiza Biserica de aici, persecutată și distrusă de arieni.
Una din rudele sale apropiate îi dăruiește o casă, pe care o amenajează și o sfințește, cu hramul Anastasia, Învierea. În această biserică, el va ține cele cinci omilii despre dumnezeirea Logosului. Aceste cinci Cuvântări teologice îi vor aduce mai târziu numele de „Teologul”. În anul 380, împăratul Teodosie l-a ales episcop de Constantinopol. Sinodul II ecumenic din anul 381 de la Constantinopol, confirmă alegerea Sf. Grigorie ca episcop de Constantinopol. Din cauza contestărilor cu privire la alegerea sa, se retrage în Capadocia, la Nazianz. În anul 383 l-a hirotonit pe Eulalius episcop și s-a retras în Arianz. Aici și-a petrecut ultimii ani în meditație. A trecut la cele veșnice în 389-390.

