Firmele vor avea mai multe obligații în privința comercializării pachetelor de țigări, începând de astăzi

de Stiri Buzau Media

Legea privind stabilirea condiţiilor pentru fabricarea, prezentarea şi vânzarea produselor din tutun şi a produselor conexe şi de modificare a Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea şi combaterea efectelor consumului produselor din tutun a intrat în vigoare la sfârșitul anului 2016 (10 decembrie) și a impus o serie de obligații pentru firmele care comercializează țigări, scrie avocatnet.ro. Aplicarea anumitor îndatoriri de acolo a fost amânată, totuși, până astăzi.  Mai exact, e vorba, în primul rând, de obligația privind poziția avertismentului de sănătate combinat (conform Legii nr. 201/2016, e vorba de „un avertisment de sănătate care combină un avertisment sub formă de text și o fotografie sau ilustrație corespunzătoare”). În concret, unele acțiuni care erau permise, nu vor mai fi permise începând de astăzi:

  • în cazul pachetelor unitare din carton care au timbrul pentru marcarea produselor din tutun prelucrat […] dispus la marginea superioară, avertismentul de sănătate combinat care apare pe suprafața posterioară nu mai poate fi poziționat imediat sub timbrul pentru marcarea produselor din tutun prelucrat;
  • în cazul în care un pachet unitar este confecționat din material moale, o suprafață rectangulară nu mai poate fi rezervată pentru timbrul pentru marcarea produselor din tutun prelucrat [..], a cărei înălțime nu depășește 13 mm între marginea superioară a pachetului și partea superioară a avertismentului de sănătate combinat.

De acum, inclusiv în cazul unor astfel de pachete, un asemenea avertisment trebuie să apară la marginea superioară a unui pachet unitar și a oricărui ambalaj exterior și să se poziționeze în aceeași direcție ca orice altă informație care figurează pe suprafața ambalajului. În al doilea rând, producătorii de țigarete și de tutun de rulat trebuie, începând de astăzi, să respecte obligațiile privind identificatorul unic. Identificatorul unic are rolul de a facilita urmărirea pachetelor de țigări. Printre elementele la a căror descoperire ajută identificatorul unic, se numără data și locul de fabricare sau descrierea produsului. În final, aceiași producători de țigarete și de tutun de rulat vor trebui, tot cu data de 20 mai, să atașeze pachetelor comercializate „un element de securitate inviolabil, compus din elemente vizibile și invizibile”.

La aceeași dată intră în vigoare și Ordinul nr. 2328/2018 privind standardele tehnice pentru elementul de securitate aplicat produselor din tutun. Acesta stabilește, printre altele, cum se aplică elementele de securitate pe pachetele de țigări (prin fixare). De asemenea, ordinul prevede și faptul că firmele care au obligația fixării elementului de securitate pot să comercializeze, în continuare, pachetele de țigări care au fost produse sau importate în Uniunea Europeană, înainte de 20 mai. Acest lucru este permis chiar dacă asfel de pachete nu au atașat elementul de securitate.

Actul normativ stabileşte ingredientele ce pot fi utilizate în fabricarea produselor din tutun, precum și nivelurile maxime ale emisiilor de gudron, nicotină și monoxid de carbon. Astfel, producătorilor de ţigări le este interzisă producerea ţigărilor şi a tutunului rulat care au o aromă caracteristică, respectiv un miros sau gust diferit de cel al tutunului, cum ar fi aromele de fructe, condimente, ierburi, alcool, dulciuri sau vanilie. Producătorii şi importatorii produselor din tutun au şi alte obligaţii de îndeplinit, mai precizează avocatnet.ro. Mai exact, aceştia trebuie să raporteze autorităţilor informaţii cu privire la ingredientele utilizate în procesul de fabricaţie, la emisiile produselor de tutun şi date privind volumul vânzărilor de produse de tutun din România, pe tip şi marcă. În plus, producătorii din domeniu au obligaţii de raportare extinsă pentru anumiți aditivi conținuți în țigarete și în tutunul de rulat.

O altă prevedere foarte importantă inclusă în Legea nr. 201/2016 reglementează etichetarea produselor din tutun. Concret, aceasta trebuie să cuprindă un avertisment general – ”Fumatul ucide”, pe 50% din suprafaţa laterală –, dar şi un mesaj de informare – “Fumul de tutun conţine peste 70 de substanţe care cauzează cancer”, pe 50% din suprafaţa laterală. De altfel, aceste avertismente trebuie tipărite cu respectarea anumitor caracteristici tehnice, precum mărimea caracterelor folosite sau poziţionarea mesajului. Totodată, producătorii produselor din tutun au obligaţia afişării, pe ambele fețe ale pachetelor de ţigări, în partea superioară, pe 65% din suprafață, a unor avertismente de sănătate, formate din text, poză și număr de telefon la care se pot obține informații despre metodele de renunțare la fumat (Tel Verde STOP FUMAT: 08008 78673). În ceea ce priveşte avertismentele de sănătate care trebuie să apară pe pachetele de ţigări, este necesar ca acestea să cuprindă unul dintre următoarele 14 mesaje:

  1. Fumatul cauzează 9 din 10 cancere pulmonare.
  2. Fumatul cauzează cancer al gurii și al gâtului.
  3. Fumatul dăunează plămânilor.
  4. Fumatul cauzează atacuri de inimă.
  5. Fumatul cauzează accidente vasculare cerebrale și infirmitate.
  6. Fumatul blochează arterele.
  7. Fumatul crește riscul de orbire.
  8. Fumatul dăunează dinților și gingiilor.
  9. Fumatul poate ucide fătul nenăscut.
  10. Fumul dumneavoastră dăunează copiilor, familiei și prietenilor dumneavoastră.
  11. Copiii fumătorilor sunt mai predispuși să înceapă să fumeze.
  12. Renunțați la fumat – rămâneți în viață pentru cei dragi.
  13. Fumatul reduce fertilitatea.
  14. Fumatul crește riscul de impotență.

În plus, fiecăruia dintre mesajele de mai sus îi va fi atribuit o fotografie color relevantă.  Regulile prezentate anterior nu se aplică şi trabucurilor şi ţigărilor din foi ambalate individual, acestea fiind supuse unui număr mai mic de rigori. Circulaţia pachetelor de ţigări în Uniunea Europeană este înregistrată şi urmărită, pentru a putea fi astfel combătute contrabanda şi contrafacerea de ţigări. Potrivit Legii nr. 201/2016, pachetele de tutun trebuie marcate cu un identificator unic, care permite stabilirea următoarelor elemente:

  • data și locul de fabricare, dar şi fabrica;
  • utilajul folosit la fabricarea produselor;
  • schimbul de lucru de lucru sau ora fabricării;
  • descrierea produsului şi piața de destinație pentru vânzarea cu amănuntul;
  • ruta de transport preconizată, dacă este cazul;
  • importatorul în UE;
  • ruta efectivă de transport de la fabricare până la primul punct de vânzare cu amănuntul;
  • data transportului, destinația, punctul de plecare și destinatarul;
  • identitatea tuturor cumpărătorilor etc.

De asemenea, anumiți agenți economici trebuie să folosească un sistem de verificare a vârstei care, în momentul vânzării, va arăta dacă respectivul cumpărător respectă sau nu reglementările privind vârsta minimă de la care pot fi achiziţionate produse din tutun. E vorba, mai exact, de punctele de vânzare cu amănuntul din România care desfășoară vânzări transfrontaliere la distanță.