O propunere legislativă care ar putea reintroduce coeficienții de salarizare în legislație este considerată adoptată tacit de Senat, din moment ce n-a fost dezbătută în plen săptămâna aceasta și termenul legal pentru vot va fi depășit. Potrivit acesteia, coeficienți minimali de ierarhizare salarială vor fi aplicabili pentru toate categoriile de salariați încadrați pe funcții pentru care e obligatoriu un nivel de calificare și vor urca până la 2,80 la studiile superioare, potrivit avocatnet.ro.
Propunerea legislativă pentru stabilirea indicatorilor minimali de ierarhizare privind salarizarea personalului din economia naţională trece tacit de Senat, din moment ce trebuia votată în plen săptămâna asta. Deoarece votul nu s-a dat luni sau miercuri, atunci când au fost ședințe plenare, iar azi sau mâine nu mai sunt alte ședințe programate, proiectul va fi adoptat tacit prin depășirea termenului legal de dezbatere și vot final.
Concret, parlamentarii care semnează această inițiativă propun ca, pe lângă salariul minim stabilit de Guvern,să funcționeze o serie de coeficienți minimali de ierharhizare care să se înmulțească cu salariul minim și să rezulte în mai multe niveluri de salarizare, unde cel mai de jos corespunde muncitorilor necalificați și cel mai de sus să fie pentru cei cu studii superioare de lungă durată cu doctorat în domeniul activității desfășurate (conform tabelului).
Acești coeficienți minimali vor fi aplicabili pentru toate categoriile de salariați încadrați pe funcții pentru care e obligatoriu un nivel de calificare.
„În vederea asigurării echilibrării sistemului de salarizare între sectorul bugetar și mediul economic concurențial, pentru sectoarele pentru care nu au fost încheiate contracte colective de muncă aplicabile la nivelul întregului sector de activitate, prin prezenta lege se stabilesc coeficienți minimali de ierarhizare salarială”, scrie în propunerea de act normativ.
Cu excepția sectorului construcțiilor, nu există astfel de indicatori minimali de ierarhizare privind salarizarea personalului din economia națională, subliniază cei ce propun această reglementare. Nu se motivează însă de ce introducerea unor astfel de indicatori e necesară, de ce ar fi benefică ori ce impact ar avea.
În prezent, avem mai multe tipuri de salarii minime: valoarea general aplicabilă, de 2.080 de lei, salariul minim brut diferențiat pentru cei care ocupă funcții ce necesită studii superioare, dacă au o vechime în muncă de cel puțin un an în domeniul acelor studii, de 2.350 de lei, precum și un salariu minim în sectorul construcțiilor, în valoare de 3.000 de lei.
Dacă propunerea de față va ajunge lege, atunci angajatorii vor trebui să asigure salarii minime diferite, în funcție de pregătirea profesională, conform tabelului de mai sus. Pentru unii, propunerea sună cunoscută, amintind de aplicări anterioare ale acestui mecanism, din vremea când exista un contract colectiv de muncă la nivel național. Conform Contractului colectiv de muncă unic la nivel național pe anii 2007-2010, coeficienții minim de ierarhizare se împărțeau în patru categorii, de la cel mai mic nivel, al muncitorilor necalificați (coeficientul fiind 1, exact ca în propunerea de față), până la cel aferent studiilor superioare (coeficientul fiind 2, semnificativ mai mic decât maximul propus acum).
Coeficienții se aplicau salariului minim negociat la nivel de unitate (reamintim că minimul la 1 ianuarie 2007 era de 440 de lei). Comparativ cu lista propusă acum, cei din trecut erau mai puțini la număr, iar valoare maximă era 2, nu 2,80.
Care e diferența între adoptarea tacită și adoptarea prin vot? În primul caz, proiectul se consideră adoptat exact în forma propusă de inițiatori, iar în al doilea caz, proiectul se poate adopta inclusiv cu modificări. În cazul de față, proiectul de lege oricum era propus pentru adoptare la Senat, fără modificări față de forma inițială, astfel că adoptarea tacită reflectă exact voința senatorilor.
Atenție! Propunerea legislativă NU se aplică momentan. Aceasta trebuie adoptată de Camera Deputaților, aprobată de președintele statului și publicată în Monitorul Oficial ca să intre în vigoare.