Autismul virtual chiar există. Nu o spunem noi, ci mai ales specialiștii care sunt alarmați de faptul că în ultima perioadă sunt tot mai mulți copii care din cauză că petrec multe ore pe zi la telefoane, tablete și în fața televizoarelor, dezvoltă simptome asemănătoare autismului. Când părinții îndepărtează aceste dispozitive timp de câteva luni, simptomele copilului par să dispară. Termenul de Autism virtual sau autism indus de ecrane electronice a fost creat de psihologul clinic român dr. Marius Zamfir. Interesul său pentru această afecțiune a apărut în contextul în care România a asistat la o creștere uluitoare a autismului în rândul copiilor și tinerilor. La centrul de psihologie clinică pentru copiii cu sindromul Down, autism, sau alte probleme speciale, înființat la Buzău, de Asociația „Micul Îngeraș” am întâlnit-o pe Laura Georgiana Coman, psiholog, care a ales să-și dedice viața ajutorării copiilor cu probleme speciale. Recunoaște că autismul virtual este un fenomen ce a luat amploare în ultimii ani și la Buzău.
Autismul virtual presupune dezvoltarea necorespunzătoare a sistemului neurologic, din cauza lipsei de stimulare psiho-motrică. Mai exact, copilul primește doar senzații vizuale și auditive. Această formă de autism poate fi tratată ușor, dacă este depistată în faza incipientă. Și totuși cum își dau seama părinții că micuțul lor ar suferi de autism virtual? Care ar fi semnele de alarmă după care familia să se ghideze pentru a reacționa la timp?
În prezent, mijloacele tehnologice joacă un rol extrem de important în viața socială, cu un impact foarte puternic asupra traiului zilnic pentru fiecare individ. Pentru a contracara efectele autismului virtual, trebuie identificate modalități prin care să se limiteze timpul petrecut de copil în fața televizorului, tabletei, calculatorului. Copilul trebuie învățat să socializeze, să interacționeze, să ofere atenție.