Conform datelor centralizate până în prezent la nivelul Ministerului Educației Naționale (MEN), elevii de clasa a VIII-a care au fost repartizați la licee cu profiluri teoretice, având media de admitere sub 5, au promovat în proporție foarte mică examenul național de Bacalaureat. Prin urmare, acești tineri rămân cu posibilități limitate de a intra pe piața muncii sau de a își continua studiile, precizează Ministerul Educației.
,,Este regretabil faptul că în aceste zile au fost lansate în spațiul public opinii politice care tind să inducă în eroare și să genereze panică în rândul elevilor și părinților cu privire la opțiunile pe care tinerii le au în procesul de educare. Măsura luată de MEN oferă un drum mai bun în viață elevilor aflați la final de gimnaziu. Ea a fost concepută tocmai pentru a le oferi acestora o șansă în plus de a învăța o meserie, urmând ca apoi să își suplimenteze pregătirea, în funcție de evoluția propriilor competențe, inclusiv prin studii teoretice și prin susținerea examenului național de Bacalaureat. Așadar, niciun elev nu va avea viitorul blocat”, anunță MEN.
Potrivit aceleiași surse, metodologia privind organizarea și desfășurarea admiterii în învățământul liceal de stat în anul școlar 2020-2021 a fost dezbătută în Comisia de Dialog Social de la nivelul Ministerului Educației Naționale, primind avizul favorabil al partenerilor sociali, o singură asociație de elevi prezentând obiecții.
În ceea ce privește cadrele didactice care au obținut note sub 5 la concursul de titularizare din 2019, Ministerul Educației menționează că acestea nu sunt nici repartizate, nici încadrate pe post. Participarea profesorilor la concursul de suplinire organizat de inspectoratele școlare județene pentru posturile rămase vacante nu poate fi îngrădită, însă încadrarea pe un post într-o unitate de învățământ depinde de acest concurs, în sensul că un candidat trebuie să obțină cel puțin nota 5 pentru a fi angajat.
,,Scopul Ministerului Educației Naționale este să susțină creșterea standardelor în educație și stabilirea traseelor educaționale optime pentru elevi. De aceea, facem un apel către clasa politică să dea dovadă de mai multă responsabilitate și să nu interpreteze în cheie electorală măsuri atât de importante pentru viitorul elevilor! Sperăm, totodată, că obiectivul politicienilor care critică ordinul de ministru sus-menționat nu este cel de a încuraja mediocritatea și lipsa de performanță școlară, și suntem, ca întotdeauna, deschiși unor propuneri realiste și constructive”, se mai menţionează în comunicatul MEN.
Pe de altă parte, Administrația Prezidențială a criticat vineri, într-un comunicat, ordinul de ministru privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat: ,, Guvernarea PSD continuă să facă experimente cu efecte grave asupra educației copiilor din România. Cea mai recentă măsură luată de ministrul interimar al Educației Naționale cu privire la admiterea în licee, pentru anul școlar 2020-2021, este nu doar îngrijorătoare, ci și extrem de nocivă pentru întreg sistemul de învățământ. Ordinul emis care prevede repartizarea automată a elevilor cu note sub 5 la Evaluarea Națională în învățământul profesional, este un demers mai degrabă segregaționist, care nu ține cont de individualitatea fiecărui elev. Măsura, luată din nou pe genunchi, ignoră faptul că evaluarea națională nu este un test de aptitudini și nu reflectă nici competențele specifice fiecărui copil, nici preferințele individuale pentru o carieră ulterioară”.
Potrivit ordinului la care se face referire, numai elevii care au susţinut Evaluarea Naţională şi au obţinut o medie de minimum 5 vor putea participa la repartizarea în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2020 – 2021. Actul normativ a fost publicat joi în Monitorul Oficial.