Firmele, persoanele fizice autorizate şi alţi agenţi economici care funcţionează în locuinţe nu vor mai fi afectate de majorarea impozitului pe clădirile cu destinaţie mixtă, dacă antreprenorii respectivi nu îşi deduc cheltuilelile cu utilităţile aferente clădirii, potrivit unui proiect de hotărâre de guvern publicat miercuri de Ministerul Finanţelor. Proiectul mai conţine şi o serie întreagă de modificări referitoare la microîntreprinderi, cartelele preplătite, vouchere, TVA.
Astfel, impozitul pentru clădiri cu destinaţie mixtă – locuinţa şi sediu de firma – nu se modifică, urmând să fie plătit la nivelul impozitului pe locuinţa, în cazul în care cheltuielile cu utilităţile nu sunt deduse de agenţii economici, conform modificărilor propuse de Finanţe la Normele metodologice de aplicare a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal.
Conform proiectului, normele de aplicare a Codului fiscal se modifică astfel:
După punctul 46, se introduce un nou punct, pct. 461 cu următorul cuprins:
(1) În aplicarea prevederilor art. 459 alin. (3) din Codul fiscal, pentru calcularea impozitului pe clădirile cu destinaţie mixtă, aflate în proprietatea persoanelor fizice, unde este înregistrat un domiciliu fiscal la care se desfăşoară activitatea economică, iar cheltuielile cu utilităţile nu sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfăşoară activitatea economică, impozitul pe clădiri se calculează conform prevederilor art. 457.
În acest caz, proprietarul va depune declaraţia prevăzută la art. 495 lit. a) din Codul fiscal, conform modelului aprobat prin Ordin comun al ministrului finanţelor publice şi al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 4087/2069/2015, în care va completă informaţiile de la secţiunea IV şi nu va completă informaţiile de la Secţiunea V – VII, însoţită de declaraţia pe proprie răspundere a proprietarului sau a persoanei împuternicite, după caz, prin care se atestă faptul că „nici una din cheltuielile cu utilităţile nu sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfăşoară activitatea economică”.
(2) Prin sintagma „cheltuieli cu utilităţile” se înţelege: cheltuieli comune aferente imobilului, energia electrică, gaze naturale, termoficare, apă, canalizare”.
Această modificare trebuie aprobată de Guvern şi publicată în Monitorul oficial pentru a intră în vigoare.
În prezent, Codul fiscal prevede la procedura calculării impozitului pe clădiri cote de impozit între 0,08 % şi 0,2% pentru clădirile rezidenţiale, faţă de cota din anul 2015 de 0,1 %.
Pentru clădirile nerezidentiale autorităţile locale percep impozit între 0,2% şi 1,3%, raportat la valoarea clădirii rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat.
Potrivit unui studiu de caz realizat la nivelul Patronatului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii Galaţi, noul sistem de impozitare a clădirilor ar avea că efect „creşterea uriaşă a impozitului”, cu un indice de creştere a gradului de impozitare mediu care variază între 36,06% şi 1.942,43% în funcţie de zona de amplasare a imobilului.
Aşadar, impozitul pe sediu s-a majorat în anul 2016 faţă de anul precedent şi de 20 de ori, pentru firmele din anumite localităţi, conform calculelor prezentate de Consiliul IMM.
Consiliile locale din toată ţară au stabilit cote diferenţiate de impozitare pentru clădirile deţinute de persoane fizice, dar în care funcţionează agenţi economici.
Cele mai afectate sunt persoanele fizice autorizate şi firmele de apartament.