Cum să rămâi calm când faci teme cu copilul

de Stiri Buzau Media

copil-parinte-teme1Temele pentru acasă sunt frecvent motivul principal pentru apariţia tensiunilor dintre părinţi şi copii. Obosiţi, lipsiţi de tact sau de răbdarea necesară, părinţii îşi epuizează foarte repede resursele de răbdare şi pun în joc un întreg arsenal de emoţii negative concretizate în gesturi nepotrivite şi critici. Treptat, făcutul temelor devine un chin de ambele părţi, iar capacitatea de învăţare a copilului este afectată. Este bine ştiut că emoţiile negative blochează resursele cognitive ale creierului.

Ce poţi face pentru a-ţi păstra calmul când ajuţi copilul la teme?

  1. În primul rând, asumă-ţi serios rolul de “profesor”. Ar fi bine dacă ai reuşi să te detaşezi de rolul de “mami” sau “tati” de zi cu zi. Această presupune să renunţi la vorbele, gesturile şi atitudinea de părinte, şi să arborezi un “stil didactic”, binevoitor, dar autoritar. Ai putea chiar inventa un joc de rol, în care copilul să ţi se adreseze că unui profesor. Ai grijă atât la modul de adresare cât şi la ţinută ta: un profesor trebuie să impună respect! Transpunerea într-un alt rol te va ajută să nu te laşi pradă emoţiilor atât de uşor.
  2. Pregăteşte mediul şi elimina orice sursă de distracţie, inclusiv telefonul tău mobil. Nu se întâmplă nimic dacă nu răspunzi 30 de minute la apeluri. Găseşti aici mai multe sfaturi despre cum să organizezi mediul de învăţare al copilului.
  3. Planifică bine şi pregăteşte-ţi strategia. stabileşte din timp împreună cu copilul când şi cum îşi va face temele, câte pauze vor fi şi ce aşteptări ai (găseşti aici mai multe informaţii). Aşteptările reciproce clar lămurite încă de la început elimina cel puţin jumătate din sursele de frustrare. Uită-te pe cerinţele temelor şi gândeşte-te unde ar putea apărea dificultăţile. Începe cu exerciţiile uşoare pe care ştii că “elevul” tău le face bine pentru a evita să te enervezi încă de la început.
  4. Atunci când copilul se poticneşte la un exerciţiu, evita să oferi imediat soluţia sau să îi arăţi unde a greşit. De obicei facem acest lucru că să terminăm mai repede şi să trecem mai departe, în speranţa că “elevul” va şti data viitoare ce are de făcut. Îi creezi astfel copilului obiceiul să apeleze imediat la ţine când dă de greu, lucru care te va enerva cu siguranţă! Pentru a evita repetarea greşelilor, trebuie să te asiguri că “elevul” a înţeles, aşa că, în loc să îi oferi imediat soluţia salvatoare, provoacă-l să gândească singur prin întrebări ajutătoare. Dacă vezi că nu reuşeşte oricâte eforturi ai face, ia o pauză! eviţi astfel “escaladarea” situaţiei.
  5. Caută metode de învăţare alternative. pregăteşte-ţi la îndemână materiale de care să te poţi ajută în explicarea practică a conceptelor (ex: cuburi de lego, forme geometrice, fişe de lucru, întreg şi părţi pentru explicarea fracțiilor, o tablă de scris cu marker-ul etc). Din fericire, internetul este plin de astfel de resurse. în plus, dacă “elevul” tău nu cunoaşte semnificaţia unui cuvânt sau nu deţine suficiente informaţii pe un anumit subiect, cere-i să caute pe internet. Învaţă-l să îşi găsească singur informaţiile de care are nevoie. Ideea este să te retragi la un moment dat din rolul de profesor, iar copilul tău să devină autonom.
  6. Retrage-te când simţi că nu mai poţi. Ia o pauză, nu se întâmplă nimic! dacă simţi că eşti prea obosit sau prea nervos din diverse motive, mai bine lasă pe altcineva să facă temele cu copilul tău. Dacă nu ai nicio soluţie, cere-i copilului să îşi facă temele singur explicându-i de ce nu îl poţi ajută, cu riscul de a se duce cu ele nefăcute.
  7. De fiecare dată după ce terminaţi de făcut temele, laudă-ţi copilul pentru ceva, oricât de “dezastruos” s-a descurcat. ceva bine a făcut şi el, cu siguranţă!

Sursa: http://www.kidspots.ro

Lasă un comentariu

Lasă un răspuns