Agenția Națională de Administrare Fiscală a publicat noul model de certificat de atestare fiscală, conform cu noua legislație din domeniu.
Conform legii, certificatul de atestare fiscală este necesar pentru înstrăinarea dreptului de proprietate asupra clădirilor, terenurilor și a mijloacelor de transport, unde trebuie prezentat certificatul de atestare fiscală prin care să se ateste achitarea tuturor obligațiilor fiscale de plată datorate autorității administrației publice locale în a cărei rază se află înregistrat fiscal bunul ce se înstrăinează, respectiv creanțele fiscale exigibile, existente în sold în prima zi a lunii următoare depunerii cererii, inclusiv sumele reprezentând amenzi existente în evidența organului fiscal.
Cererile vor putea fi transmise exclusiv pe cale electronică.
Principalele modificări aduse acum se referă la modalitatea în care se solicită, se eliberează și se transmit certificatele de atestare fiscală, pe care organele fiscale centrale au obligația de a le elibera în conformitate cu dispozițiile acestui act normativ:
– reglementarea modalității de eliberare a certificatelor de atestare fiscal pentru asocierile și entitățile fără personalitate juridică, caz în care cererea se depune la organul fiscal central în a cărui rază teritorială contribuabilul își are domiciliul fiscal prevăzut la art. 31 alin. (1) lit. d) din Codul de procedură fiscală, iar certificatul de atestare fiscală nu conține informații cu privire la modul de îndeplinire al obligațiilor fiscale de către membrii acestora;
– stabilirea termenului de 90 de zile ca și perioadă de utilizare a certificatului de atestare fiscală pentru persoanele fizice care nu desfășoară activități economice în mod independent sau nu exercită profesii libere și a unui termen de 30 de zile pentru celelalte categorii de contribuabili;
– ne-includerea la secțiunea A a certificatului de atestare fiscală datorită faptului că nu sunt considerate obligații fiscale restante.
– completarea mențiunilor relevante pentru situația fiscală a contribuabililor din certificatul de atestare fiscală cu situația prevăzută la art. 157 alin. (3) sau cea prevăzută la art. 194 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, respectiv situația în care suma obligațiilor fiscale datorate de contribuabil/plătitor este mai mică sau egală cu sumele certe, lichide și exigibile pe care contribuabilul le are de încasat de la autoritățile contractante, precum și cea în care contribuabilul înregistrează obligații fiscale care constituie condiție de acordare a înlesnirilor la plată
– precizarea celor trei modalități de transmitere pe cale electronică a certificatelor de atestare fiscală, respectiv prin Spațiul privat virtual – serviciu de comunicare electronic[, prin sistemul informatic PatrimVen – sistem pus la dispoziția autorităților și instituțiilor publice din administrația publică central și locală și prin intermediul sistemului informatic pus la dispoziția instituțiilor de credit, în spațiul privat de pe portalul ANAF
– posibilitatea organului fiscal de a îndrepta orice eroare materială din certificatul de atestare fiscală, prin întocmirea unui act de îndreptare a erorii materiale.
Sursă legestart.ro