După ce DIICOT a descoperit găurile din bugetul local și a făcut curățenie în Direcția Economică, responsabilii din Palatul Comunal suflă și-n iaurt. Spre exemplu, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.44/2015, publicată în Monitorul Oficial al României în data de 21 octombrie, au fost aprobate facilități fiscale, în scopul prevenirii acumulării de noi datorii la bugetul general consolidat al statului și pentru a evita un comportament de întârziere intenționată a îndeplinirii obligațiilor de plată la termen de către contribuabili.
Articolul 12 din ordonanța de urgență susmenționată prevede posibilitatea anulării unei cote de până la 73,3% a majorărilor de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale restante datorate bugetelor locale la data de 30 septembrie 2015, inclusiv. Prevederile acestui articol se aplică doar dacă și consiile locale stabilesc prin hotărâre aplicarea acestor prevederi. La Buzău, însă CLM a respins aplicarea actului normativ respectiv și nu vor fi acordate facilități fiscale celor care au restanțe la bugetul local, la plata taxelor și impozitelor.
Întrucât veniturile municipiului Buzău care urmează a fi prevăzute în bugetul local pe anul 2016 sunt insuficiente programelor prevăzute a se realiza în acest an, consider că la nivelul municipiului Buzău prevederile art.12 din ordonanța de urgență a Guvernului nr.44/2015 nu sunt aplicabile – precizează primarul Constantin BoȘcodeală în raportul la proiectul de hotărâre, aprobat la ultima ședință a CLM Buzău, pentru neaplicarea prevedrilor ordonanței privind acordarea de facilități fiscale.
Ce datorii se anulează?
Se anulează penalităţile de întârziere, precum şi o cotă de 54,2% din dobânzile datorate bugetului de stat consolidat la data de 30 septembrie 2015, atât în situația în care obligația principală nu a fost plătită până la această dată, cât și în situația în care aceasta a fost plătită, dar au rămas restante accesoriile. De asemenea, se sting datoriile accesorii aferente diferenţelor de obligaţii de plată declarate suplimentar prin declaraţie rectificativă, precum și cele individualizate în decizii de impunere emise urmare unei inspecţii fiscale în derulare.
Potrivit art. 1-4 din OUG 44/2015, se anulează penalităţile de întârziere, precum şi o cotă de 54,2% din dobânzile:
– aferente obligaţiilor de plată principale datorate bugetului general consolidat, restante la 30 septembrie 2015, inclusiv
– aferente diferenţelor de obligaţii de plată declarate suplimentar de contribuabili prin declaraţie rectificativă prin care se corectează obligaţiile de plată principale cu scadenţe anterioare datei de 30 septembrie 2015, inclusiv
– aferente obligaţiilor de plată principale cu termene de plată până la 30 septembrie 2015, inclusiv, şi stinse până la această dată
– aferente obligaţiilor de plată principale cu termene de plată până la 30 septembrie 2015, inclusiv, şi individualizate în decizii de impunere emise urmare unei inspecţii fiscale în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă
Condiții de anulare
Pentru a beneficia de anularea obligațiilor fiscale descrise mai sus, legea prevede următoarele condiții cumulative care trebuie îndeplinite de cître contribuabili:
– să depună cererea de anulare a accesoriilor până la data de 30 iunie 2006
– să depună toate declarațiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare
– să achite obligațiile de plată principale până la data de 31 martie 2016
– să achite diferența de dobândă neanulată (de 45,8%) până la data de 30 iunie 2016
– să fie stinse, prin orice modalitate prevăzută de lege, toate obligaţiile de plată principale administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 octombrie 2015 şi 31 martie 2016
Efectele notificării organului fiscal asupra procedurilor de executare silită și a popririlor
Contribuabilii care intenţionează să beneficieze de anularea obligaţiilor de plată pot notifica organul fiscal competent cu privire la această intenţie până cel mai târziu la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor.
În această situație penalităţile de întârziere, precum şi o cotă de 54,2% din dobânzi se amână la plată în vederea anulării. Ca urmare, procedura de executare silită nu începe sau se suspendă.
De asemenea, în cazul în care s-a depus notificarea, cei care au înfiinţate popriri la data intrării în vigoare a OUG nr.44/1995, de către organul de executare fiscală, asupra disponibilităţilor băneşti, pot efectua plata sumelor înscrise în adresele de înfiinţare a popririi din sumele indisponibilizate. Această reglementare se aplică și pentru popririle care vor fi înfiinţate până la data data de 30 iunie 2016, inclusiv.
Prin urmare, contribuabilii pot beneficia de anularea obligațiilor fiscale, dacă sunt îndeplinite condițiile descrise mai sus, chiar dacă nu au depus notificarea intenției de a beneficia de această anulare. Însă, o serie de contribuabili au interes să depună și notificarea, în special cei care se află în procedură de executare silită sau au înființate popriri, ori începerea unor astfel de proceduri este iminentă.