Guvernul a lansat săptămâna trecută platforma online maisimplu.gov.ro, care are drept scop debirocratizarea administraţiei publice prin eliminarea unor documente sau tipuri de dosare. Supranumit „Comisia de tăiat hârtii”, intrumentul are menirea de a strânge propuneri de la cetăţeni, iar după primele zile de funcţionare există deja o serie de documente luate în vizor.
Consilierul de stat Cristian Ghinea, unul dintre cei care s-a ocupat de Comisia de tăiat hârtii, afirmă într-un interviu pentrurepublica.ro că primele documente care ar putea să dispară sunt dosarul cu șină, timbrul fiscal de la Poștă și certificatul de naștere.
Oamenii au niște frustrări absolut legitime. De ce ți se mai cere certificat de naștere peste tot aproape? Din moment cei ai buletin, la un moment dat ai avut certificat de naștere. Ce mai demonstrează acest certificat de naștere care ți se cere peste tot? Sau copie legalizată a certificatului de naștere, că avem și o industrie a notarilor care trebuie să trăiască și ea. Aș vrea să văd și eu răspunsul simplu și logic la această întrebare. Și acest exercițiu simplu și logic aș vrea să îl facă fiecare instituție – spune Ghinea.
Consilierul de stat recunoaşte că mulţi funcţionari trebuie „împinşi în direcţia potrivită” pentru ca lucrurile să se schimbe în sensul scăderii birocraţiei. Acesta spune că s-a lovit el însuşi de absurditatea sistemului, dând ca exemplu faptul că a plătit 10 pe taxi pentru a putea cumpăra un timbru fiscal de la Poştă.
Cele mai multe sesizări pe platforma online maisimplu.gov.ro se referă la cazier, la relația cetăţenilor cu ANAF, la autorizațiile de construcție („sunt și prea multe acte și repetitive și nu există un proces clar prin care unele autorizații sunt aprobate sau nu sunt aprobate, se lasă foarte mult marjă pentru corupție, dacă procesul nu este predictibil și transparent”), înmatriculare-radiere autovehicule, amenzi.